DEPARTAMENT DE TECNOLOGIA
ACTIVITATS
Redactat per: Xisco HUGUET (C.D.T.)
Darrera revisió:
Les activitats que desenvolupam per aconseguir els objectius bàsics del departament poden classificar-se en dos grups: Activitats habituals de classe, utilitzades per introduïr els continguts propis de l'àrea en totes les seves vessants i activitats complementàries i algunes extra-escolars per aconseguir major efectivitat en l'aprenentatge dels alumnes.
Algunes de les activitats que desenvolupam al llarg del curs les posam a disposició de l'alumnat a la secció: apunts i materials útils per a l'alumnat. Les corresponents a cursos anteriors estan recollides a part.
Entre les primeres podem esmentar:
Explicacions teòriques: en forma de petites introduccions en els cursos d'ESO, o com sistema bàsic d'introduir els continguts en els cursos de Batxillerat.
Pràctiques de dibuix tècnic, que inclouen exercicis geomètrics bàsics (paral.leles, polígons i tangències, etc.), principis de normalització (caixetins i marges, acotació, ...) i diferents sistemes de representació tècnica (vistes, perspectives, utilització d'escales) concentrades bàsicament en 2n i 3r d'ESO, i repàs inicial a 4t d'ESO.
Realització d'exercicis i problemes, presents a tots els nivells, permeten l'aprofundiment en conceptes d'operadors mecànics (palanques, politges, rodes dentades, ...), operadors elèctrics (llei d'Ohm, càlcul de resistències, etc), introducció a conceptes d'electrònica i pneumàtica, balanços energètics, etc.
Activitats de construcció en el taller, de les quals podem anomenar alguns exemples dels projectes que al llarg d'aquestos anys s'han anat desenvolupant (alguns encara vigents) i els mès antics dels quals estan recollits en el material d'un grup de treball (CPR eivissa) realitzat el curs 99/00 pels professors del departament:
Disseny d'un joc de taula (2n d'ESO)
Realització d'un joc de pales a dos per Educació Física (2n d'ESO)
Construcció d'una taquilla per als alumnes (3r d'ESO)
Construcció d'un Faristol de Estudi (3r d'ESO)
Grues i vehicles autopropulsats(3r d'ESO)
Realització de maquetes arquitectòniques.(3r d'ESO)
Muntatge d'un motor elèctric experimental (4rt d'ESO)
Muntatge d'un circuit de control (semàfor) connectat a l'ordinador (4rt d'ESO)
Fabricació de dispositius d'aprofitament de l'energia Solar.(1r Batx.)
Realització de maquetes de mecanismes antics (2n Batx)
Realització de maquetes controlades per ordinador (2n Batx.)
Presentació de treballs monogràfics, especialment en els cursos superiors, com complement de les activitats d'avaluació
Algunes de les del segon grup són:
Visites a instal·lacions d'Interés tecnològic: Central Tèrmica de GESA, Dessaladora d'aigua de la mar, Estacions depuradores d'aigües residuals, Torre de control de l'Aeroport i instal·lacions complementàries, Laboratori de control de qualitat de la PIMEEF, etc.
Activitats de muntatge i desmuntatge de
projectes, construcció d'aparells amb material reciclat, etc.
en les jornades pre-vacacionals.
Destaca
pel seu contingut i magnitud el Projecte
P-CAT - Pont d'enllaç, que al llarg dels cursos 2000-2003
s'ha anat desenvolupant per la construcció d'un catamarà
real.