A continuació es recullen una sèrie de punts que, encara que puguin semblar obvis, donades algunes situacions succeïdes els darrers cursos, és convenient aclarir des de bon principi, per evitar mals entesos:
Al departament de Tecnologia de l'IES ALGARB tenim uns criteris didàctics i de funcionament treballats reiteradament, fruit de la reflexió i de l'experiència duita a terme durant més de 10 anys i, encara que estam oberts a totes les possibles millores que es puguin fer, no ens sembla adequat que s'ignorin les línies de funcionament definides, ja que la feina de cada un AFECTA DIRECTAMENT A PERSONES: els alumnes, principalment, i els companys amb els que hem de compartir multitud de recursos.
S'ha preparat aquest recull de normes perquè el nou professorat (que donades les especials característiques del nostre centre sol canviar sovint) tengui més fàcil conèixer i adaptar-se als criteris bàsics del departament, i perquè el professorat no tan nou recordem i respectem els acords definits.
El CRITERI PRINCIPAL que tenim molt clar és que el nostre principal objectiu i motiu són els alumnes, el seu aprenentatge i la seva educació, i per tant les peticions i actuacions per interessos personals queden totalment supeditades a ser compatibles amb aquest fet.
Dins el nostre treball entra la obligació d'atendre correctament la formació de l'alumnat en les vessants pròpies de l'especialitat de tecnologia, la qual cosa inclou preparació de materials, supervisió i manteniment d'eines, equipament i espais, coordinació d'ensenyaments, etc. Els problemes personals, que tots tenim, no han d'interferir en la correcta execució d'aquest punt. En cas contrari, ens haurem de plantejar buscar una altra feina més adequada (o sol·licitar un "permís" si el problema és temporal).
A continuació es recullen una sèrie de CRITERIS més ESPECÍFICS (a part dels generals propis de qualsevol professor):
Per a l'elecció de grups a principi de curs s'han definit els següents punts:
- Es prioritzarà l'elecció de nivells complets, per uniformitzar els continguts i evitar diferències entre grups.
- Els professors que estiguin realitzant un determinat nivell des de cursos anteriors, tendran prioritat per acabar un "període" de 3 cursos en aquest nivell.
- Els professors més antics del departament es faran càrrec dels cursos més baixos per iniciar-los en les normes del departament, bé per titularitat directa o amb recolzaments (desdoblaments).
- Els professors més antics, en la mesura possible, faran recolzaments amb companys més novells per ajudar-los a familiaritzar-se amb les instal·lacions i normes del departament.
En la redacció de programacions i preparació d'activitats:
- Es redactaran, en Català, les programacions i memòries que corresponguin a cada professor segons el repartiment de nivells i grups, d'acord amb la proposta acordada. Es prepararà una graella de temporalització dels continguts per poder fer el seguiment.
- Cada professor prepararà les ACIs i programacions d'aula necessàries per l'atenció als alumnes que tengui assignats.
- S'ha de posar atenció en la correcció ortogràfica i gramatical de tot el material redactat, especialment del que s'ha de subministrar a l'alumnat.
- Es respectarà la línia educativa definida en el Departament en anys anteriors, per adequar les propostes a l'evolució dels nostres alumnes.
- S'han de respectar els llibres de text i altres materials adquirits pels alumnes a conseqüencia de propostes d'anys anteriors fetes pel departament.
- Realitzar les revisions mensuals i avaluacions trimestrals de la programació de manera coordinada amb els membres del departament, per omplir la graella de seguiment.
- Seguir les normes sobre aprofitament de paper per les dues cares.
En el desenvolupament de les classes:
- S'utilitzarà el Català com a llengua d'ensenyament definida en el PLC del centre.
- S'ha d'informar als alumnes (i als pares) del criteris de qualificació, de les normes i d'altres drets i deures relacionats amb les assignatures que depenen del departament.
- S'han de cumplir i fer cumplir les normes d'utilització d'espais i instal·lacions definides pel departament (i pel centre) espècialment en quant a zones d'ús exclusiu dels professors.
- En cas de conflictes, s'hauran d'aplicar les sancions indicades.
- Es posarà especial atenció en l’ús correcte de les eines i equipament, tanmateix com del vocabulari tècnic, de manera coherent amb les pautes explicades als alumnes, donant bon exemple en la seva utilització, especialment dels equips de protecció.
- Es mantendran informats als pares de qualsevol situació fora de l'habitual.
- Es durà a terme el seguiment de la recollida i retorn de les fiances.
- Es deixaran còpies dels enunciats de tots els exàmens que es realitzin, tant en les carpetes del departament com en paper en el cassiller del cap del dpt., preferiblement amb un poc d’antelació a la data d’examen.
En la qualificació de grups:
- Es respectaran els criteris de qualificació definits per a cada nivell, i s'omplirà el full de càlcul de seguiment preparat en la carpeta del departament, on es valoraran, com a mínim, els punts acordats. Es deixarà la llista d’activitats que es vagi fent registrada en l’arxiu de notes de l’apartat de treball.
- Es lliuraran al cap de departament còpies dels fulls de notes de cada grup després de cada avaluació (aprofitant les dues cares si es possible).
- Els professors de recolzament posaran una nota de pes proporcional a la seva participació en l'ensenyament de cada grup.
- Cada professor és responsable de l'adequació de les notes que posa amb els criteris de qualificació definits i les normes de l'Institut. Un alumne no podrà aprovar la segona avaluació si no recupera l'assignatura pendent del curs passat.
- S'han de tenir arxivats correctament, a disposició de qui ho pugui necessitar (Cap de dpt, Direcció, Inspecció, ...) els exàmens de tot el curs i les notes de tots els treballs i paràmetres inclosos en els criteris de qualificació.
- En els períodes indicats s'hauran de passar als alumnes les enquestes sobre la pràctica educativa i subministrar els resultats al Cap de departament per al seu tractament estadístic i per a la millora de la pròpia pràctica docent.
En el manteniment d'equipament i instal·lacions:
- S'han de cumplir i fer cumplir les normes.
- Es important respectar l'organització de materials i eines i deixar-los en correcte estat després de cada utilització, així com avisar quan estiguin a punt d'acabar-se els materials disponibles.
- S'han de realitzar, com a mínim, les hores de preparació de taller incloses en l'horari i coordinar-se en una d'elles amb els professors que comparteixen taller.
- S'han de realitzar els inventaris d'eines a principi de curs i final de cada trimestre, i de material fungible a principi i final de curs. Si es necessita material per a pràctiques dels alumnes, es demanarà amb prou antelació (una setmana per a material existent a la illa) o es podrà comprar directament si no es excessivament costós demanant factura amb les dades oficials de l’Institut.
- És necessari tenir organitzats els materials i els treballs dels alumnes durant el curs i deixar-ho tot recollit a final de cada curs. Especial atenció de que les taquilles quedin buides i sense els candaus posats.
En cas de faltes molt perllongades d'algun professor, els altres companys del departament intentaran cubrir el màxim d'hores possibles de les seves assignatures per no deixar els alumnes desatesos. Si algú preveu faltar una temporada és convenient que avisi quan abans per organitzar les substitucions.
El cap de departament procurarà fer un seguiment periòdic dels grups. Qualsevol menbre del departament podrà entrar a les classes d'un altre company, procurant no interrompre el decurs de la classe.
Tots els membres del departament han de deixar un telefon de contacte per possibles informacions urgents i preferiblement una adreça de correu electrònic (usable també per alumnes i pares?)