IES ALGARB
Dpt. de Tecnologia
PROGRAMACIÓ DE L’ÀREA DE TECNOLOGIA A LA ESO
Curs acadèmic 2008/2009
Professorat:
TECNOLOGIES 3r d’ESO: XISCO HUGUET
TECNOLOGIES 4t d’ESO: XISCO HUGUET
INDEX:
0. ACLARIMENTS PREVIS
*1. OBJECTIUS GENERALS DE L’ÀREA
*2. OBJECTIUS MÍNIMS
*3. CONTRIBUCIÓ DE LA MATÈRIA PER L'ASSOLIMENT DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES
*4. CONTINGUTS
*Tercer curs
*Quart curs
*5. TRACTAMENT DELS TEMES TRANSVERSALS
*6. CRITERIS PER A LA REALITZACIÓ D'ADAPTACIONS CURRICULARS I ADAPTACIÓ CURRICULAR DELS ALUMNES QUE LA NECESSITEN
*7. METODOLOGIA
*CRITERIS ORGANITZATIUS
*MATERIALS I RECURSOS DIDÀCTICS
*DEDICACIÓ DE LA MATÈRIA AL FOMENT DE LA LECTURA
*ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES I EXTRAESCOLARS
*8. AVALUACIÓ
*CRITERIS D'AVALUACIÓ
*Tercer curs
*Quart curs
*CRITERIS DE QUALIFICACIÓ
*Tercer curs
*Quart curs
*CRITERIS DE PROMOCIÓ: Assoliment de les competències bàsiques
*INSTRUMENTS D'AVALUACIÓ
*MESURES DE RECUPERACIÓ i REFORÇ
*MECANISMES DE COORDINACIÓ ENTRE ELS MEMBRES DEL DEPARTAMENT QUE IMPARTEIXEN EL MATEIX NIVELL i DE SEGUIMENT DE LES PROGRAMACIONS D'AULA
*MECANISMES D'INFORMACIÓ ALS ALUMNES EN RELACIÓ ALS CRITERIS DE QUALIFICACIÓ I RECUPERACIÓ
*AVALUACIÓ DE LA PROGRAMACIÓ i PRACTICA DOCENT
*
Donat que enguany se'ns ha proposat una estructura uniforme de les programacions didàctiques per a tots els departaments, des de Caporalia d'Estudis (no sé si de manera general per a tots els Instituts o en particular per al nostre), aprofitaré per adaptar els nous currículums a aquesta estructura.
Aquesta adaptació es fonamentarà fidelment en el currículum oficial en tots els apartats que sigui possible, en els quals seguiré la mateixa estratègia de cursos anteriors on es deixarà el
text original amb un tipus de lletra arial normal. Els apartats que es vulguin deixar al marge de la programació s'escriuen en color grisós, i els meus comentaris i aportacions es posaran en negreta.Vull destacar, abans de començar amb la redacció dels punts proposats, que el nou currículum definit em sembla molt més encertat i adequat que els dels darrers anys. No es tan exageradament ambiciós. És més realista i més útil, encara que com tot, hauria punts que podrien millorar-se. Dit això, comencem l'estructura demandada.
1. OBJECTIUS GENERALS DE L’ÀREA
L'ensenyament de les tecnologies en aquesta etapa té com a objectiu desenvolupar les capacitats següents:
1. Abordar amb certa autonomia i creativitat problemes tecnològics treballant de forma ordenada i metòdica per estudiar el problema; recopilar
(i seleccionar) informació procedent de diferents fonts; elaborar la documentació pertinent; concebre, dissenyar, planificar i construir objectes o sistemes que resolguin el problema estudiat, (i avaluar-ne la idoneitat des de diferents punts de vista).2. Disposar de destreses tècniques i coneixements suficients per analitzar, dissenyar, elaborar i manipular materials, objectes i sistemes tecnològics de forma segura.
3. Analitzar els objectes i sistemes tècnics senzills per comprendre el funcionament; conèixer-ne els elements i les funcions que realitzen; aprendre la millor forma d'usar-los i controlar-los; entendre les condicions fonamentals que han intervengut en el seu disseny i la seva construcció, i valorar les repercussions que ha generat la seva existència.
4. Expressar i comunicar idees i solucions tècniques, així com explorar-ne la viabilitat i abast utilitzant
els mitjans tecnològics, els recursos gràfics, la simbologia i el vocabulari (adequats) correctes.5. Adoptar actituds favorables en la resolució de problemes tècnics, desenvolupant interès i curiositat cap a l'activitat tecnològica, i analitzar i valorar críticament la investigació i el desenvolupament tecnològic i la influència que tenen en la societat, el medi ambient, la salut i el benestar personal i col·lectiu.
6. Comprendre les funcions dels components físics d'un ordinador i conèixer-ne el seu funcionament i les formes de connexió i manejar (amb facilitat) aplicacions informàtiques que permetin buscar, emmagatzemar, organitzar, manipular, recuperar i presentar informació, emprant de forma habitual les xarxes de comunicació.
7. Assumir de forma crítica i activa l'avenç i l'aparició de noves tecnologies, incorporant-les a la tasca quotidiana, desenvolupant una opinió crítica sobre la influència que exerceixen sobre la societat i el medi ambient.
8. Actuar de forma dialogant, flexible i responsable en el treball en equip, en la recerca de solucions, en la presa de decisions i en l'execució de les tasques encomanades amb actitud de respecte, cooperació, tolerància, igualtat i solidaritat.
9. Ser receptiu a les necessitats personals i col·lectives més pròximes, així com a les solucions més adequades que ofereix l'entorn tecnològic més proper. Conèixer les tecnologies utilitzades en els diferents sectors productius de les Illes Balears.
Els objectius que es consideren mínims són els següents:
3. CONTRIBUCIÓ DE LA MATÈRIA PER L'ASSOLIMENT DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Aquesta matèria contribueix a adquirir la competència en el coneixement i la interacció amb el medi físic mitjançant el coneixement i la comprensió d'objectes, processos i sistemes tecnològics que formen part essencial del medi físic. L'anàlisi d'objectes, tan pròpia de l'activitat tecnològica -on s'efectuen estudis funcionals, econòmics i d'impacte ambiental entre d'altres - contribueix directament a abordar el coneixement del medi. El resultat de l'activitat tecnològica que pretén satisfer necessitats humanes implica interactuar amb el medi.
Conèixer els elements dels entorns tecnològics en possibilita l'ús. Sols des del coneixement, l'ús pot suposar una interacció respectuosa amb el medi, amb la qual cosa es propicien actituds reflexives i de consum responsable. Aquesta matèria, a més, contribueix a adquirir destreses per manipular i transformar materials d'ús tècnic, objectes o instal·lacions. Les manipulacions i les transformacions suposen interaccions amb el medi que la tecnologia analitza tant en el vessant de tasca manual com en l'intel·lectual.
La contribució d'aquesta matèria a l'autonomia i iniciativa personal se centra en el treball de les capacitats per emprendre les accions necessàries per: proposar-se objectius; analitzar possibilitats i limitacions; calcular riscos; planificar, i portar les idees a la pràctica i transformar-les en activitat, per després avaluar i extreure alternatives de millora. Totes aquestes fases protagonitzen el procés de resolució de problemes tecnològics mitjançant el mètode de projectes. A més, aquesta matèria contribueix a una actitud positiva envers el canvi i la innovació i fomenta altres actituds personals de creativitat i perseverança.
La matèria contribueix al tractament de la informació i la competència digital mitjançant diversos blocs específics de continguts. Es desenvolupen les habilitats per localitzar, processar, elaborar, emmagatzemar i presentar informació utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. L'ús de l'ordinador pren protagonisme en aquesta matèria com a eina per simular processos tecnològics i, a més, contribueix a adquirir destreses en llenguatges específics com l'icònic o el gràfic.
La contribució a adquirir la competència social i ciutadana consisteix, per una banda, a desenvolupar habilitats per a les relacions humanes, que al voltant del procés de resolució de problemes tecnològics proporciona ocasions per discutir idees i raonaments, abordar dificultats i gestionar conflictes practicant el diàleg i la negociació, adoptant actituds de respecte, acceptant crítiques i tolerant els altres.
D'altra banda, un bloc específic de la matèria es dedica a entendre els aspectes socials del fenomen tecnològic i, per tant, contribueix a conèixer l'organització i el funcionament de les societats.
La contribució a la competència matemàtica es realitza a través d'operacions presents especialment en la matèria de tecnologies com la mesura de magnituds bàsiques, l'ús d'escales i la lectura i interpretació de gràfics. La tecnologia és el context pràctic on es desenvolupa l'habilitat d'utilitzar i relacionar nombres i símbols i de conèixer aspectes quantitatius i espacials de la realitat. La resolució de problemes tecnològics implica aplicar estratègies de resolució, seleccionar tècniques de càlcul, com també representar i interpretar la realitat a partir de la informació disponible. La matèria de tecnologies contribueix, amb el seu caràcter de ciència aplicada, a l'entrenament de processos de pensament d'inducció i de deducció.
La contribució a la competència en comunicació lingüística es realitza a través de l'adquisició de vocabulari específic, que ha de ser utilitzat en els processos de recerca, anàlisi, selecció, resum i comunicació d'informació. La lectura, interpretació i redacció dels documents propis del projecte tecnològic desenvolupen la capacitat d'utilitzar diferents tipus de textos i estructures formals. El treball col ·lectiu tan característic de l'activitat tecnològica proporciona l'ocasió per desenvolupar les destreses d'escoltar, exposar i dialogar. Durant les fases del mètode de projectes, la competència lingüística és necessària per expressar idees generades i després adoptar decisions en haver-se format un judici crític, en què el llenguatge és l'estructurador del pensament. L'habilitat d'expressar arguments facilita l'acceptació de crítiques i incrementa la capacitat efectiva de resoldre conflictes.
La matèria de tecnologies contribueix a la competència per aprendre a aprendre, ja que permet prendre consciència de les pròpies capacitats, tant manuals com intel·lectuals. En l'execució de projectes es coneixen les potencialitats i carències pròpies, s'aborden estratègies d'observació, d'organització d'activitats i temps i s'efectua un registre sistemàtic de fets i relacions. Es fomenta la curiositat: sorgeixen preguntes i s'han de valorar diverses respostes tecnològiques davant una mateixa situació o problema. Amb això es contribueix a crear una sensació d'eficàcia personal que integra la capacitat de continuar instruint-se d'acord amb els objectius i necessitats individuals.
En aquest apartat s'han redistribuit els continguts indicats en el currículum en les setmanes del curs, aprofitant l'estructura de les sessions lectives setmanals, agrupades en dues sessions seguides dedicades al desenvolupament de continguts bàsicament procedimentals, i una tercera sessió dedicada a la introducció de continguts conceptuals. Els continguts actitudinals es treballan tots els dies paral·lelament als altres grups de continguts.
En el següent quadre es mostra la proposta temporalitzada en funció de l'estructura definida en el llibre de text elegit. Els tipus de lletra inclosos en la taula diferencien entre
continguts del currículum inclosos al llibre de text (en lletra Arial normal) i els no inclosos, indicats en cursiva. En lletra Times New Roman es presenten els continguts que proposam per complementar i desenvolupar el currículum.
Setm. |
Procediments, Experiències i Procés Tecnològic |
Conceptes |
|
15/9/08 |
Presentació. Examen Inicial. Funcionament Assignatura |
||
22/9/08 |
Repàs de normes, notes, etc. Revisió d'eines i zona de treball |
||
29/9/08 |
Construcció d'operadors elèctrics |
- Introducció als plàstics: classificació. Obtenció. Propietats característiques. Aplicacions industrials i en habitatges. |
|
6/10/08 |
- Tècniques bàsiques i industrials per treballar amb plàstics. Maneig i ús segur de les eines. |
||
13/10/08 |
Construcció de motlles per a materials |
- Materials de construcció: petris, ceràmics. Propietats característiques. |
|
20/10/08 |
Experimentació amb plàstics (Cada alumne/a ha de dur un plàstic, net i diferent (1 d'ells bossa)) |
- Tecnologia i medi ambient: impacte ambiental del desenvolupament tecnològic. Contaminació. Esgotament dels recursos energètics i les matèries primeres. Tecnologies correctores. Desenvolupament sostenible. |
|
27/10/08 |
Experimentació amb materials pètrics |
segueix |
|
3/11/08 |
Assajos de materials. |
segueix |
|
10/11/08 |
Gravacions de programa Medi ambient (Internet). Experiments amb energia solar, eòlica, hidràulica. |
- Energies renovables: Importància de l'ús d'energies alternatives. |
|
17/11/08 |
segueix. Sessió informàtica? |
sistemes tècnics per aprofitar l'energia solar i la biomassa. |
|
24/11/08 |
Plantejar Feina Procés Tecnològic: Cursa d'ecomòbils. (20x20x30, no residus, barat, materials no contaminants, reciclats) Visualització de videos de funcionament de centrals. CDs Jordi Prieto, etc |
- Centrals. Descripció i tipus de centrals hidroelèctriques, - Transformació d'energia tèrmica en mecànica: descripció i funcionament de màquines tèrmiques. tèrmiques i nuclears. Tractament dels residus. |
|
1/12/08 |
- L'ordinador com a mitjà de comunicació: compte gmail i algarbtecno. |
Buscar informació i possibles solucions: Esbós individual amb informació a altra cara. |
sistemes tècnics per aprofitar l'energia eòlica, mareomotriu. Anàlisi de les repercussions mediambientals de les diferents centrals elèctriques estudiades. |
8/12/08 |
Noticies recents sobre centrals mareomotrius, d'ones, etc. |
- Energia elèctrica: generació, transport i distribució. |
|
15/12/08 |
Classificació de cables de BT i AT.. Simulació sistema elèctric. Calculs de cdt. |
||
FI 1a AVALUACIÓ - VACANCES DE NADAL |
|||
5/1/09 |
Elecció de la millor solució justificada. |
- Circuit elèctric: - Efectes del corrent elèctric: electromagnetisme. Aplicacions. |
|
12/1/09 |
Video Imants. Construcció de motors elementals |
- Màquines elèctriques bàsiques: dinamo i motor de corrent continu. Generació del corrent elèctric. Alternador. Els transformadors. |
|
19/1/09 |
Experiències amb transformadors? |
Avantprojecte 1: |
magnituds elèctriques bàsiques. - Potència i energia elèctrica. Simbologia. Llei d'Ohm.
- Circuit elèctric: corrent altern i corrent continu. |
26/1/09 |
- Ús de simuladors per analitzar el comportament dels circuits elèctrics i electrònics. |
- Circuit en sèrie, paral·lel, mixt |
|
2/2/09 |
Realització de muntatges elèctrics (llibre), usant operadors construits. |
- Energia i medi ambient. Eficiència i estalvi energètic. - Valoració de les aplicacions de l'electricitat a la vida quotidiana. |
|
9/2/09 |
Avantprojecte 2: |
- Aparells de mesura bàsics: polímetre. Realització de mesures senzilles. |
|
16/2/09 |
Realització de mesures amb polímetre |
|
|
23/2/09 |
Construcció d'un peu de rei. Mesures amb peu de rei i Palmer |
||
2/3/09 |
- L'ordinador com a eina per organitzar la informació:gestor de bases de dades. Recerca d'informació, creació i actualització d'una base de dades. |
Introducció a l'electrònica bàsica: la resistència, el díode i el transistor. Descripció de components i muntatges bàsics. |
|
9/3/09 |
Practiques de soldadura amb estany |
||
16/3/09 |
Pràctiques amb components electrònics: diodes i transistors. Leds |
- Sistemes senzills de representació. Vistes i perspectives. Proporcionalitat entre dibuix i realitat. Escales. Acotació. |
|
23/3/09 |
FI 2n AVALUACIÓ |
||
30/3/09 |
- Coneixement i aplicació de terminologia i procediments bàsics de fulls de càlcul. Fórmules. Elaboració de gràfics. |
segueix |
|
VACANCES DE SETMANA SANTA |
|||
20/4/09 |
- Eines bàsiques per al disseny gràfic. |
Construcció 1: - Disseny, planificació, construcció i mitjançant l'ús de materials, eines i tècniques apropiats. |
|
27/4/09 |
- Instal·lació de programes i realització de tasques bàsiques de manteniment del sistema. |
Construcció 2: - Anàlisi i valoració de les condicions de l'entorn de treball. Aplicació de les normes de seguretat a l'aula taller. |
|
4/5/09 |
- Emmagatzematge d'arxius en xarxes locals i accés als recursos compartits. |
Construcció 3: - Distribució de tasques i responsabilitats, cooperació i treball en equip. |
|
11/5/09 |
- L'ordinador com a mitjà de comunicació entre grups:comunitats i aules virtuals. Internet. Fòrums, blogs i sistemes wiki.
- Actitud crítica i responsable cap a la propietat i la distribució del programari:tipus de llicències d'ús i distribució. |
Construcció 4: segueix |
|
18/5/09 |
segueix o comença posterior |
Construcció 5: segueix |
|
25/5/09 |
- Introducció al llenguatge HTML. Elaboració de pàgines web mitjançant programes d'edició o recursos de webs predissenyades disponibles a la xarxa. |
Construcció 6: segueix |
|
1/6/09 |
segueix |
Projecte 1: - Documents tècnics necessaris per elaborar un projecte. |
|
8/6/09 |
segueix |
Projecte 2: - Utilització d'eines informàtiques gràfiques i de càlcul per elaborar, desenvolupar i difondre el projecte. |
|
15/6/09 |
segueix |
Cursa: Full de característiques i cumpliment de requisits. Assaig de resultats. avaluació de prototips |
En el quart curs, on el llibre de text no es obligatori, la proposta de seqüenciació segueix el criteri que consider més coherent. En aquest cas no s'han pogut programar sessions contigües per la qual cosa els procediments es distribueixen entre les sessions procedimentals, pròpiament dites i les d'eines i procés tecnològic.
Setm. |
Conceptes |
Procediments |
Eines i Procés Tecnològic |
15/9/08 |
Presentació. Examen Inicial. Funcionament Assignatura |
||
22/9/08 |
Repàs de normes, notes, etc. |
Revisió d'eines i zona de treball |
Plantejament condicions PT |
29/9/08 |
Repàs vistes, acotació, perspectives |
Croquis de vistes, delineat i perspectives amb paralex |
Presentacions col·lectives. Utilització de les eines informà-tiques per elaborar documents tèc-nics. |
6/10/08 |
- La normalització a la indústria. - Aprofitament de matèries primeres i recursos naturals. Adquisició d'hàbits que potenciïn el desenvolupament sos-tenible. |
Maneig de màquines-eina: Torn, fressadora i serreta elèctrica, soldador d'arc. |
Disseny assistit per ordinador: dibuix en dues i tres dimensions. |
13/10/08 |
Bloc 7. Tecnologia i societat - La tecnologia i el seu desenvolupa-ment històric. Fites fonamentals: revolució neolítica, revolució industrial, acceleració tecnològica del segle XX. Interrelació entre tecnologia i canvis socials i laborals. |
Maneig de màquines-eina: Torn, fressadora i serreta elèctrica.
Fer cable de polímetre amb pinça cocodril. |
Treball Ciència, tecnologia i societat. Anàlisi de l'evolució dels objectes tècnics en funció dels factors següents: desenvolupament dels coneixements científics i tecnològics, estructures socioeco-nòmiques i disponibilitat de dife-rents energies: Internet, Ordina-dor, Inst. elèctriques, Televisió, Telefon, Robots. Perspectives de futur. |
20/10/08 |
Bloc 1. Instal·lacions en habitatges Llista de tipus d'instal·lacions- Anàlisi dels elements que configuren les instal ·lacions d'un habitatge: electricitat. Components, normativa, simbologia i altres instal·lacions. |
Classificació cables. Muntatge circuits en caixa de connexions. Muntatge de quadres elèctrics. Real i/o virtual: selecció de cables, d'interruptors, etc. |
Presentació proposta PT: Marqueting: anàlisi del mercat potencial. Característiques desitjables. "Vendre" el producte |
27/10/08 |
-Repas estructura producció i distribució elèctrica. Anàlisi de factures domèstiques. |
Experiments amb transformadors |
Traçat linia des de GESA. Google Earth: situació subestacions. Distancies (sigmap?). |
3/11/08 |
-Aigua sanitària, evacuació d'aigües, components, normativa, simbologia |
Experiment amb descarrega i boia? |
Muntatge ordinadors |
10/11/08 |
- gas, sistemes de calefacció (pla-ques solars) aire condicionat. Arqui-tectura bioclimàtica per a l'aprofita-ment energètic: desenvolupament sostenible. |
Experiments energia solar |
Maneig bàsic ordinadors |
17/11/08 |
Bloc 2. Electrònica: definició. Analisi per blocs: entrada, procés i sortida. Electrònica analògica i digital |
Soldadura. Estanyar fils i soldar cables i leds. Fer plaques de pràctiques alecop amb reles, transistor, etc. Exercicis i muntatges de llibre??? |
Entrega Informació i possibles solucions. Selecció de la millor |
24/11/08 |
- Electrònica analògica: descripció. Components electrònics passius i actius més emprats. Aplicacions en muntatges senzills. |
Anàlisi Font d'alimentació i enllumenat d'emergència |
Programació ordinadors |
1/12/08 |
- Electrònica digital. Portes lògiques. Aplicació de l'àlgebra de Boole a problemes tecnològics bàsics. |
- Muntatges de circuits electrònics en plaques perforades, plaques de proves i circuits impresos. |
-Ús de simuladors per analitzar el comportament dels circuits electrònics. |
8/12/08 |
Presentacions treballs CTS |
segueix |
|
15/12/08 |
Presentacions treballs CTS |
segueix |
Entrega de l'Avantprojecte. |
FI 1a AVALUACIÓ - VACANCES DE NADAL |
|||
5/1/09 |
Bloc 4. Pneumàtica i hidràulica Exemples d'aplicació en sistemes in-dustrials. Principis físics de funciona-ment. Components |
Experiments amb xeringues. Experiències Llibre 4t - pag. 133 i s. |
Construcció de prototipus |
12/1/09 |
- Descripció i anàlisi dels sistemes hidràulics i pneumàtics. Simbologia |
- Simulació: Disseny de circuits bàsics emprant simbologia específica. (4t pg150 i s) |
Construcció de prototipus |
19/1/09 |
segueix |
segueix |
Construcció de prototipus |
26/1/09 |
segueix |
segueix |
Construcció de prototipus |
2/2/09 |
Bloc 3. Control i robòtica sistemes automàtics,: definició, estructura: entrada, procés i sortida. Dispositius d'entrada: sensors. - Percep-ció de l'entorn:sensors emprats habi-tualment (domèstics). Aplicacions a la indústria, la medicina, la investigació, etc. |
Experimentació amb sensors: llàmines bimetàliques, LDR, , Actuadors: Reles, Electrovalvules, motors, etc
Anàlisi d'una rentadora. |
Construcció de prototipus |
9/2/09 |
Dispositius de sortida: Actuadors: mo-tors i cilindres hidràulics i pneumàtics |
Muntage de mecanos o similars |
Construcció de prototipus |
16/2/09 |
Dispositius de procés: electrònica clàsica. Tipus de sistemes. Concepte de realimentació. L'ordinador com a dispositiu de control:senyals analògics i digitals. Transmissió de la informació per mitjà de senyals elèctrics. - Introducció als microcontroladors. |
Control del semàfor |
Construcció de prototipus |
23/2/09 |
Robotica. Domòtica. Llenguatges de control de robots: programació |
- Disseny i construcció de robots senzills. Ús de l'ordinador com a element de disseny, simulació, programa-ció i control. |
Construcció de prototipus |
2/3/09 |
segueix |
segueix |
Construcció de prototipus |
9/3/09 |
segueix |
segueix |
Construcció de prototipus |
16/3/09 |
segueix |
segueix |
segueix |
23/3/09 |
FI 2n AVALUACIÓ |
||
30/3/09 |
|||
VACANCES DE SETMANA SANTA |
|||
20/4/09 |
Bloc 6. Tecnologies de la comunicació Sistemes de comunicació per transmetre so, imatge i dades. - Descripció dels sistemes de comunicació amb fil i sense fil i els principis tècnics. |
Muntatge d'un sistema simplificat de comunicació alàmbrica |
Avaluar i recapitular el prototipus |
27/4/09 |
Telefonia fixa: Estructura. Cablejat: coure, Fibra optica. Telefonia mòbil: descripció i principis tècnics. |
segueix |
Avaluar i recapitular el prototipus |
4/5/09 |
- Sistemes de comunicació via satèl·lit: telefonia i televisió. Fonaments del GPS. |
segueix |
Redactar el projecte tècnic corregit |
11/5/09 |
- Utilització de tecnologies de la comunicació d'ús quotidià. Grans xarxes de comunicació de dades. Perspectiva de desenvolupament. Control i protecció de dades. - Actitud crítica i responsable cap a la propietat i la distribució del programari: tipus de llicències d'ús i distribució. |
segueix |
Redactar el projecte tècnic corregit |
18/5/09 |
segueix |
Redactar el projecte tècnic corregit |
|
25/5/09 |
segueix |
segueix |
Redactar el projecte tècnic corregit |
1/6/09 |
segueix |
segueix |
|
8/6/09 |
segueix |
segueix |
|
15/6/09 |
segueix |
segueix |
5. TRACTAMENT DELS TEMES TRANSVERSALS
- Educació moral i cívica
Aquest valor s'intenta transmetre amb la pròpia actitud que els professors de l'etapa mostram cap el respecte a les normes del departament, del centre, de la conselleria i del ministeri. A vegades, però, es fa difícil transmetre aquestos valors quan alguns alumnes distorsionen greument la convivència i no es tenen sistemes per corregir aquestes actuacions, que constitueixen un exemple molt negatiu per a la resta de l'alumnat.
- Educació per a la pau
Aquestos continguts s'introdueixen fonamentalment en els primers cursos 1r o 2n curs i en forma de reflexions puntuals al llarg de tots els cursos.
- Educació per a la salut
Un dels eixos fonamentals de les normes és l'ús d'equips de protecció adequats i s'avalua i qualifica directament l'actitud de cara a l'ús de les mesures de protecció i seguretat personal
.- Educació per a la igualtat d’oportunitats
Es procura fomentar amb normalitat la convivència entre sexes, cultures, religions, etc. dins l'aula. S'intenta mostrar un rebuig profund a les actituts sexistes, racistes, etc.
- Educació pel respecte dels drets i deures de les persones
En aquest apartat el plantejament és anàleg al de la primera àrea transversal.
- Educació ambiental
S'ha plantejat un dels eixos normatius el fomentar actituts de reducció del consum i augmentar el reciclatge per reduir l'impacte sobre el medi ambient. A part d'això, aquest és un tema no únicament transversal sinó bastant principal en el currículum de cada curs.
- Educació del consumidor
En el desenvolupament de les classes es fa major incidència en temes més quotidians i propis dels usuaris i consumidors, que tots els alumnes són i seran en el futur, que en els aspectes excessivament tecnificats del currículum, que serviran especialment a la minoria d'alumnat interessat i adreçat per estudis tècnics superiors. S'intenta, sempre que surt el tema, fomentar en l'alumnat actituds de rebuig del consumisme salvatge que vivim.
- Educació viària
En els 1rs cursos de la ESO el tema es tracta directament enllaçat en la unitat d'estructures i mecanismes, fomentant les reflexions sobre la gravetat de l'incumpliment de normes de trànsit. En els cursos d'enguany (3r i 4t), si ve al cas, evidentment es recordaran les actituds positives explicades en els cursos inferiors.
- Educació intercultural
Es pot tractar el tema fomentant la participació més activa dels alumnes extrangers que hi ha normalment en la majoria de grups. En aquest aspecte tenc previst iniciar en les classes de tecnologia una dinàmica que pens hauria de fer-se a nivell de centre, dins les tutories, de revaloritzar els coneixements dels alumnes nou-vinguts demanant a la resta d'alumnat que aprengui algunes paraules en el seu idioma, relacionades amb els temes estudiats. També s'intentarà buscar un alumne/a tutor per a l'assignatura.
- Educació per a la construcció europea
Les consideracions sobre normalització i homologació permeten comentaris en aquestos camps, encara que de manera molt superficial, respecte a la resta d’Europa.
- Educació per a la democràcia
Alguns aspectes organitzatius de les assignatures es plantegen en formes de votacions que s'acosten a l'estructura democràtica.
- Coneixement i pràctica dels drets humans
Es fa de manera natural amb la pròpia actitud del professorat.
El criteri bàsic per a preparar adaptacions curriculars significatives és tenir l'alumne corresponentment diagnosticat per part del personal especialista i rebre d'aquestos les instruccions adequades per adaptar el currículum a les mancances que pugui presentar cada alumne/a.
En el cas d'adaptacions curriculars no significatives el procés es converteix més en un sistema de prova i error, que és el que, al cap i a la fi, hem de fer cada dia dins la classe per atendre la multiplicitat de motivacions, interessos i capacitats que presenten els alumnes de qualsevol grup tal i com estan organitzats els grups del nostre Institut. En assignatures "de segona categoria" com la tecnologia, aquesta diversitat és encara més acusada ja que es mesclen els alumnes de qualsevol programa (compensatoria, diversificació, ...) amb els futurs metges, enginyers, professors, etc. en grups fins i tot més nombrosos que la resta. (La concentració dels professor de recolzament en aquestos grups no s'ha de veure com la solució al problema sinó que correspon a la distribució menys dolenta dels recursos disponibles, ja que des de fa anys s'ha desvirtuat completament el model original on la funció d'aquestos professors no era atendre a alumnes amb limitacions "especials" sinó contribuir en el decurs d'activitats pràctiques realitzades amb eines que mal usades poden ser perilloses, distribuir materials als alumnes, explicar personalment tècniques totalment noves per l'alumnat i ajudar a mantenir l'ordre en activitats físiques en espai reduit).
Aquest curs, de moment, només hi ha un alumne nou-vingut, del marroc, que desconeix el català i el castellà i que, malgrat la seva bona disposició i aparent capacitat, haurà de dedicar aquest curs a mal-aprendre la nostra llengua (i la nostra cultura?). Sembla que hi ha una alumna d'integració que anteriorment estava a l'IES Sa Colomina i que no estava identificada al nostre Institut, que aparentment vol donar-se de baixa a finals del mes d'Octubre. Estam a l'espera de que ens confirmin aquest fet.
Els continguts, tant a tercer com a quart, es distribueixen separadament en dos blocs de sessions: continguts conceptuals i continguts procedimentals, completament relacionats entre ells (i amb la presència permanent dels continguts actitudinals, més o menys relacionats amb un o altra bloc). Per al desenvolupament de cada bloc es dediquen diferents dies de la setmana: una sessio única per al bloc de conceptes i dues sessions, seguides a 3r i separades a 4t (per limitacions de confecció d'horaris des de caporalia d'estudis), per als procediments. Les sessions conceptuals es desenvolupen a la zona d'aula de l'aula-taller TEC-2 a la majoria de grups, ja que enguany aquestos són especialment nombrosos. Els procediments es desenvolupen a la zona de taller de TEC-1, més ben habilitada en aquest aspecte.
A la zona de taller els alumnes estan en grups de 4 persones, escollits lliurement, però està previst que en activitats de tipus més experimental es faran grups de 2 persones segons l' ordre definit pel professor.
MATERIALS I RECURSOS DIDÀCTICS
Els recursos de que disposam són :
En relació a aquest apartat m'agradaria incloure una reflexió sobre un interessant comentari de l'Inspector, en el que comentava el fet de que la de professor és una de les professions on els recursos habitualment emprats menys han canviat en el darrer segle. Però s'ha de tenir en compte que en aquesta situació els que menys responsabilitat tenim som precisament els professor, ja que els recursos que usam són els que ens suministre l'administració: pissarres (com fa 100 anys), guix (com fa 100 anys), a totes les aules, 1 pisarra electrònica a 1 aula per tot l'Institut, 15 ordinadors a 2 aules, per tot l'Institut. El mercat tampoc ajuda gaire a evolucionar, on el pes de les editorials que saturen el mercat amb llibres de text, si fa no fa, com fa 100 anys, sense diferenciar per nivells, interessos, capacitats o motivacions d'alumnat, plantejant un model totalment estandard que els professors, sense preparació específica ni temps, hem d'adaptar no sols a la multiplicitat d'alumnes "estandard" sinó també als alumnes amb discapacitats. Per canviar aquesta situació, en la proposta d'equipaments que se m'ha demanat enguany, de manera urgent, a principis d'Octubre, he sol·licitat una pantalla tàctil (associada o no a ordinador portàtil) i un projector o pantalla plana grossa. Aquestos equipaments permetrien rendibilitzar molt la feina del professor, millorar les presentacions i explicacions, capturar puntualitzacions especials i no tenir-les que refer, grup per grup, aula per aula. Fins i tot permetria col·locar a Internet les presentacions i explicacions perque servissin per alumnes que no han pogut assistir a classe per malaltia, viatge, etc, o per compartir recursos i informació amb altres professors. A la memòria de final de curs comentarem si hem aconseguit aquestos recursos, i l'ús que n'hem fet.
DEDICACIÓ DE LA MATÈRIA AL FOMENT DE LA LECTURA
Els continguts conceptuals de l'assignatura s'introdueixen seguint bastant fidelment el llibre de text, que evidentment els alumnes han de llegir per poder fer un seguiment adequat de l'assignatura. En el segon trimestre hi ha programada una sessió de busca d'informació del procés tecnològic que potser es desenvolupi parcialment a la biblioteca, encara que no hi ha suficients publicacions de caràcter general (enciclopèdies) per aquest tipus d'activitat, i avui dia, és infinitament més pràctic recorre a la busca per Internet. En relació a organitzar algun tipus de sessions dedicades a la lectura de literatura tècnico-científica o de ciència-ficció fins i tot, no hi ha prou publicacions a la biblioteca per organitzar sessions on tots els alumnes (o la meitat del grup, ni tan sols) puguin estar llegint a la vegada. Per altre lloc, tampoc es disposa de temps suficient per activitats extres, ni informació preparada (editorials, conselleria, ministeri, ...) sobre lectures que podrien ser aconsellables. Es possible plantejar lectures voluntàries com a treballs extres, però l'alumnat que sol realitzar-les és precisament el que més bona predisposició a la lectura presenta.
ACTIVITATS COMPLEMENTÀRIES I EXTRAESCOLARS
Donada la mala experiència d'algunes activitats programades en cursos anteriors, la dificultat organitzativa, el poc rendiment obtingut i la falta de compostura que presenten alguns alumnes de cada grup, fa anys es va optar per reduir aquest tipus d'activitats a cursos de batxillerat, amb grups menys nombrosos i alumnes més madurs. Com de costum, els bons alumnes (que són majoria) han de sofrir les limitacions imposades per l'alumnat sense interés ni civisme.
1. Realitzar un projecte tecnològic,
analitzant el context, proposant diverses solucions i desenvolupant-ne la més adequada tot incorporant-hi criteris d'economia, sostenibilitat i seguretat i valorant les condicions de l'entorn de treball. Elaborar els documents tècnics necessaris per redactar un projecte tecnològic simplificat, utilitzant el llenguatge escrit i les tècniques gràfiques apropiades.La finalitat d'aquest criteri és avaluar el coneixement de l'alumnat sobre l'activitat tecnològica. Aquesta capacitat es concreta en l'elaboració d'un pla de treball per executar un projecte tecnològic. S'ha d'avaluar el treball en equip en un clima de tolerància, així com l'autonomia de l'alumnat a l'hora de realitzar les tasques. S'ha de valorar una expressió tècnica correcta. També es pretén avaluar la capacitat de construcció de l'alumnat. El grau d'acabat s'ha de mantenir dins uns marges dimensionals i estètics acceptables; cal fer un ús (
òptim) correcte dels materials, utilitzar (correctament) acceptablement les eines i les màquines-eines i respectar les normes de seguretat establertes.2. Utilitzar vistes, perspectives, escales, acotació i normalització per plasmar i transmetre idees tecnològiques i representar objectes i sistemes tècnics.
Es pretén valorar la capacitat dels alumnes d'expressar idees utilitzant mètodes gràfics.
3. Conèixer les propietats bàsiques dels plàstics i els materials de construcció com a materials tècnics, la seva classificació, les seves aplicacions més importants, identificar-los com a objectes d'ús habitual i posar en pràctica tècniques bàsiques de conformació i unió, de manera correcta i amb seguretat.
Amb aquest criteri es busca avaluar el grau de coneixement de les propietats tecnològiques dels materials emprats en els projectes; relacionar aquestes propietats amb l'aplicació de cada material en la fabricació d'objectes comuns i conèixer les tècniques de conformació bàsiques.
4. Conèixer els diferents mitjans de producció, transformació i transport de l'energia elèctrica. Descriure esquemàticament el funcionament, els tipus de centrals productores d'energia i els sistemes tecnològics per aprofitar les energies renovables. Conèixer el funcionament d'un motor d'explosió.
La finalitat d'aquest criteri és avaluar el coneixement de l'alumnat sobre les diverses fonts d'energia i el seu procés de producció, transformació i transport i la comprensió de la importància de l'energia elèctrica en l'àmbit domèstic i industrial.
5. Dissenyar, simular i realitzar muntatges de circuits elèctrics senzills en corrent continu. Reconèixer les magnituds elèctriques bàsiques, els seus instruments de mesura i la seva simbologia. Descriure les parts i el funcionament de les màquines elèctriques bàsiques. Muntar circuits electrònics senzills a partir d'un esquema predeterminat.
La finalitat d'aquest criteri és avaluar el grau de coneixement i l'habilitat per dissenyar i construir circuits elèctrics senzills i mesurar-ne les magnituds elèctriques bàsiques. Es busca avaluar el coneixements teòrics adquirits sobre els components electrònics i l'habilitat de l'alumnat per muntar circuits senzills.
6. Emprar l'ordinador com a eina per elaborar documents tècnics usant fulls de càlcul. Realitzar dibuixos utilitzant programari de disseny gràfic senzill. Localitzar, crear i actualitzar informació mitjançant un gestor de bases de dades.
Amb aquest criteri es pretén avaluar les habilitats per realitzar documents que incorporin informació textual, imatges i gràfics fent servir fulls de càlcul, gestors de base de dades i programes de dibuix.
7. Emprar Internet com a mitjà actiu de comunicació entre grups i publicació d'informació.
Amb aquest criteri es pretén avaluar el coneixement dels conceptes i la terminologia referits a la navegació per Internet, la utilització eficient dels cercadors, la utilització dels gestors del correu electrònic i les eines dissenyades per a la comunicació grupal, així com la capacitat de dissenyar i elaborar una pàgina web.
8. Reconèixer l'impacte que l'activitat tecnològica produeix sobre el medi. Comprovar els beneficis i la necessitat d'aplicar tecnologies correctores per aconseguir un desenvolupament sostenible, fomentant una major eficiència i l'estalvi energètic.
Amb aquest criteri es pretén que els alumnes facin una anàlisi crítica de les repercussions mediambientals de l'activitat tecnològica i desenvolupin actituds responsables i de consum racional. També es tracta d'avaluar la disposició de l'alumnat per aconseguir un entorn saludable que millori la qualitat de vida.
MINIMS 3r ESO:
1. Dissenyar, analitzar, simular i muntar circuits bàsics de les instal·lacions d'un habitatge emprant la simbologia i normativa adequades. Identificar,
valorar i fomentar les condicions que contribueixen a l'estalvi energètic, l'habitabilitat, la funcionalitat i l'estètica en un habitatge.La finalitat d'aquest criteri és avaluar la capacitat d'interpretar i manejar la simbologia de les instal·lacions elèctriques, de calefacció, aire condicionat, comunicacions, subministrament d'aigua i sanejament. S'ha d'avaluar també el coneixement de l'alumnat sobre els components de les factures dels diferents subministraments i conèixer i aplicar les tècniques actuals d'estalvi energètic.
2. Descriure el funcionament, l'aplicació i els components elementals d'un sistema electrònic
real simplificat. Dissenyar, simular i muntar circuits electrònics senzills utilitzant la simbologia adequada. Realitzar operacions lògiques emprant l'àlgebra de Boole, relacionar plantejaments lògics amb processos tècnics i resoldre, mitjançant portes lògiques, problemes tecnològics senzills.Amb aquest criteri es pretén avaluar la capacitat per comprendre el funcionament dels circuits electrònics senzills i intervenir-hi per modificar-los; per això se n'han de conèixer les característiques i funcions dels components bàsics a través de la simulació i el muntatge de circuits. També es busca avaluar la capacitat de dissenyar circuits amb portes lògiques per resoldre un problema lògic senzill utilitzant l'àlgebra de Boole. Es valorarà el coneixement i l'ús de la simbologia i el funcionament de les portes lògiques.
3. Analitzar sistemes automàtics, descriure'n els components i muntar automatismes senzills. (
Desenvolupar) Utilitzar un programa per controlar un sistema automàtic o un robot i el seu funcionament de forma autònoma en funció de la realimentació que rebi de l'entorn. Utilitzar simuladors informàtics per verificar i comprovar el funcionament dels sistemes automàtics, robots i programes de control dissenyats.Amb aquest criteri es pretén valorar la capacitat d'analitzar el funcionament d'automatismes en diferents dispositius tècnics habituals i de diferenciar els sistemes de control d'enllaç obert i tancat. També es busca valorar si s'és capaç de desenvolupar mitjançant llenguatges de programació simples un programa que executi les instruccions en un dispositiu tècnic de fabricació pròpia o comercial.
4. Conèixer les principals aplicacions de les tecnologies hidràulica i pneumàtica i identificar i descriure les característiques i el funcionament d'aquests tipus de sistemes. Utilitzar
amb facilitat la simbologia i nomenclatura necessàries per representar circuits i per dissenyar i construir un sistema capaç de resoldre un problema quotidià utilitzant energia hidràulica o pneumàtica.La finalitat d'aquest criteri és valorar la capacitat per dissenyar i construir sistemes hidràulics o pneumàtics senzills. Per això l'alumnat ha de ser capaç de dissenyar aplicacions habituals hidràuliques i pneumàtiques; conèixer els elements que integren aquests sistemes, els seus símbols i la funció que desenvolupen; representar esquemes utilitzant la simbologia i la nomenclatura adequades i comprendre'n els principis físics del funcionament.
5. Emprar eines de disseny assistit per ordinador per elaborar dibuixos en al menys dues dimensions. Emprar l'ordinador com a eina per elaborar, desenvolupar i difondre documents tècnics.
La finalitat d'aquest criteri és avaluar la capacitat de l'alumnat de tractar, processar, elaborar, presentar i emmagatzemar la informació fent servir l'ordinador, així com l'habilitat d'utilitzar un programa de disseny.
6. Analitzar i descriure els elements i sistemes de comunicació, amb fil i sense fil, per a la transmissió d'imatge, so i dades, i els principis tècnics bàsics que regeixen el funcionament.
Amb aquest criteri es pretén avaluar la comprensió del funcionament dels sistemes de comunicació mitjançant diferents dispositius, com també el coneixement dels diferents mitjans de transmissió de la informació i les seves característiques, tipus de senyals, elements i processos de transmissió, transformació i protecció de la informació.
7. Conèixer les fites fonamentals del desenvolupament tecnològic i analitzar l'evolució d'alguns objectes tècnics, valorant-ne la implicació en els canvis socials i laborals.
Amb aquest criteri es pretén valorar l'elaboració de judicis de valor sobre el desenvolupament tecnològic a partir de l'anàlisi d'objectes tècnics. Es tracta, també, d'avaluar la capacitat de relacionar invents i descobriments en el context en què es desenvolupen interpretant les modificacions tecnològiques, econòmiques i socials en cada període històric.
MINIMS 4t ESO:
1.Simular i muntar circuits bàsics de les instal·lacions d'un habitatge emprant la simbologia i normativa adequades. Identificar i fomentar les condicions que contribueixen a l'estalvi energètic.
2. Descriure els components elementals d'un sistema electrònic simplificat. Simular i muntar circuits electrònics senzills utilitzant la simbologia adequada. (comprendre el funcionament dels circuits electrònics senzills)
3. Reconeixer sistemes automàtics, descriure'n els components i muntar automatismes senzills. Utilitzar simuladors informàtics per verificar i comprovar el funcionament dels sistemes automàtics, robots i programes de control.
4. Conèixer les principals aplicacions de les tecnologies hidràulica i pneumàtica i identificar el funcionament d'aquests tipus de sistemes. Utilitzar alguna simbologia i nomenclatura necessàries per representar circuits.
5. Emprar eines de disseny assistit per ordinador per elaborar dibuixos en al menys dues dimensions. Emprar l'ordinador com a eina per elaborar, desenvolupar i difondre documents tècnics.
6. Entendre els sistemes de comunicació, amb fil i sense fil, per a la transmissió d'imatge, so i dades (i la protecció de la informació).
7.Conèixer algunes fites fonamentals del desenvolupament tecnològic valorant-ne la implicació en els canvis socials i laborals. (relacionar invents i descobriments amb el context en què es desenvolupen)
Les notes de l'assignatura de Tecnologia estan organitzades per tenir en compte les tres parts bàsiques que hi ha a tota l'àrea al llarg de la ESO. Aquestes tres parts bàsiques són les següents:
A- Funcionament diari a classe
B- Resultats del treball individual i en grup
C- Controls i exàmens
En cada trimestre es posarà nota de 0 a 10 per a cada una d'aquestes parts, i la nota de cada avaluació serà un promig de les tres parts (si cada part és major que 3), fet de la següent manera:
Nota trimestre = (Nota A * 25 + Nota B * 25 + Nota C* 50) / 100
Per a la valoració de cada part, es tendran en compte els següents aspectes:
A-
Funcionament diari a classe: La nota d'aquest apartat vol reflexar l'interés de l'alumne/a per treballar de manera correcta dins l'aula, i s'obté dels següents aspectes:B- Resultats del treball individual i en grup
: En aquest apartat es posarà nota a una sèrie de treballs que s'han de fer cada trimestre. De cada treball es tendrà la següent valoració:La nota de treballs per trimestre serà la mitja entre els treballs comuns per a tot el nivell i els específics per a cada grup d'alumnes.
C- Controls i exàmens
: Cada trimestre es faran al menys 2 proves comunes per a tot el nivell (a part d'alguna específica per grup). La nota C (d'aquesta part) del trimestre, serà la mitja entre els tipus de prova definit.A més a més, es farà una prova conjunta a final de curs. La nota d'aquesta prova, si es més alta que el promig de les altres, la substituirà. Si és més baixa, farà mitja amb les altres de cada trimestre.
Per últim, tenint en compte que tant els continguts com l'avaluació és continua, la nota que sortirà al butlleti serà el promig de tot el curs fins aquell moment. S'aniran proposant recuperacions dels treballs i exàmens on els alumnes hagin tengut pitjor resultat. Les notes d'aquestes recuperacions substituiran la nota del treball o examen original sempre i quant siguin més altes o faran mitja si són més baixes.
Les notes de l'assignatura de Tecnologia estan organitzades per tenir en compte les tres parts bàsiques que hi ha a tota l'àrea al llarg de la ESO. Aquestes tres parts bàsiques són les següents:
A- Funcionament diari a classe
B- Resultats del treball individual i en grup
C- Controls i exàmens
En cada trimestre es posarà nota de 0 a 10 per a cada una d'aquestes parts, i la nota de cada avaluació serà un promig de les tres parts (si cada part és major que 3), fet de la següent manera:
Nota trimestre = (Nota A * 20 + Nota B * 20 + Nota C* 60) / 100
Per a la valoració de cada part, es tendran en compte els següents aspectes:
A-
Funcionament diari a classe: La nota d'aquest apartat vol reflexar l'interés de l'alumne/a per treballar de manera correcta dins l'aula, i s'obté dels següents aspectes:B- Resultats del treball individual i en grup
: En aquest apartat es posarà nota a una sèrie de treballs que s'han de fer cada trimestre. De cada treball es tendrà la següent valoració:La nota de treballs per trimestre serà la mitja entre els treballs comuns per a tot el nivell i els específics per a cada grup d'alumnes.
C- Controls i exàmens
: Cada trimestre es faran al menys 2 proves comunes per a tot el nivell (a part d'alguna específica per grup). La nota C (d'aquesta part) del trimestre, serà la mitja entre els tipus de prova definit.A més a més, es farà una prova conjunta a final de curs. La nota d'aquesta prova, si es més alta que el promig de les altres, la substituirà. Si és més baixa, farà mitja amb les altres de cada trimestre.
Per últim, tenint en compte que tant els continguts com l'avaluació és continua, la nota que sortirà al butlleti serà el promig de tot el curs fins aquell moment. S'aniran proposant recuperacions dels treballs i exàmens on els alumnes hagin tengut pitjor resultat. Les notes d'aquestes recuperacions substituiran la nota del treball o examen original sempre i quant siguin més altes o faran mitja si són més baixes.
CRITERIS DE PROMOCIÓ: Assoliment de les competències bàsiques
Com és habitual, els criteris de promoció depenen de la opinió consensuada de tot l'equip educatiu, respectant les limitacions legals que en cada moment desenvolupi la conselleria o administració competent en la matèria.
Tot i així, la nostra postura és que qualsevol alumne que pugui aprofitar millor els ensenyaments en un curs superior que repetint l'actual, ha de promocionar, ja que l'experiència confirma en molts casos que la repetició en les mateixes condicions només agreuja el problema i després, passat un curs, les lleis obliguen a promocionar l'alumne/a (imperatiu legal).
Els sistemes d'avaluació utlitzats són els següents:
MESURES DE RECUPERACIÓ i REFORÇ
Els continguts que es plantegen a l'assignatura estan enfocats cap a la vessant descriptiva, que amb un poc d'estudi i interés, la majoria d'alumnat pot entendre i superar. En una minòria de situacions, on es necessita una certa capacitat deductiva (vistes, càlculs bàsics, etc), està previst que es faran explicacions amb grups més reduits dels alumnes amb dificultats, mentre la resta de companys que ho hagin entés la primera vegada, facin activitats pràtiques o teòriques de major nivell.
Per facilitar la recuperació i reforç de treballs, l'alumnat pot entregar qualsevol exercici proposat en qualsevol moment del curs (fins i tot dels cursos següents si l'assignatura li queda pendent), amb una penalització sobre la nota (tal com indiquen els criteris de qualificació). Això permet als alumnes peresossos i desorganitzats reaccionar quan se'ls informe (amb el resum mensual de puntuació) d'activitats amb baixa puntuació.
En referència als controls i exàmens, es proposa a l'alumnat, que per falta d'estudi i treball, tregui notes suspeses, que repeteixi el mateix exàmen que ha fet, en el moment que ell vulgui, puntuat aquest en un 50%. D'aquesta manera els alumnes amb un mínim d'interés es poden preparar les preguntes dels exàmens amb mals resultats per treure una nota que permeti fer mitja amb el funcionament diari i els treballs, i amb un cert interés, aprovar.
En el present curs no es fan necessaris aquestos mecanismes ja que els dos únics professors del departament es fa càrrec de tots els cursos d'un mateix nivell.
De totes maneres, des de fa anys, en el departament hi ha definits uns criteris, consensuats amb els professors que de manera més o menys continuada seguim a l'Institut, i presentats a principi de curs als professors nous que puguin venir, on, entre altres, es defineixen els mecanismes de coordinació i seguiment de les programacions. El conjunt complet de criteris s'adjunta al final d'aquesta programació. A continuació hi ha un resum dels mecanismes proposats:
MECANISMES D'INFORMACIÓ ALS ALUMNES EN RELACIÓ ALS CRITERIS DE QUALIFICACIÓ I RECUPERACIÓ
A part de la llista que caporalia d'estudis exposa a principi de curs en el taulons d'anuncis del centre, els criteris de qualificació s'expliquen cada any, a principi de curs, a cada un dels grups. A més a més, com els criteris són practicament idèntics en tots els cursos (variant els % de cada part), es recorda als alumnes que tenen una còpia en els annexos de la 1a unitat dels apunts de 2n d'ESO (redactats i imprimits personalment). Per als alumnes procedents d'altres Instituts se'ls subministre una còpia d'aquestos (junt amb la llista de materials i normes de l'assignatura).
A més a més, hi ha una còpia exposada als taulons d'anuncis de les aules-taller de Tecnologia i també està exposada en la pàgina web del departament (www.eivissaweb.net/algarbtecno o tecno.iesalgarb.es ), tant integrada en la present programació com per separat.
AVALUACIÓ DE LA PROGRAMACIÓ i PRACTICA DOCENT
Per anar fent un seguiment de l'adequació de la present programació a les circunstàncies de l'actual curs, està previst fer un seguiment mensual de l'avanç dels diferents grups de cada nivell. Trimestralment es farà un seguiment més intens (redactant una memòria parcial i una reflexió sobre els resultats de les avaluacions) i un reajust, si és necessari, de la temporalització.
Així mateix es faran enquestes a l'alumnat al final del primer trimestre i a final de curs sobre la pràctica docent que facilitin la detecció i correcció de possibles errades en el procés d'ensenyament. Al final d'aquest document s'adjunten les preguntes que, informàticament, es passen a l'alumnat.
RESUM DE PAUTES DE FUNCIONAMENT PER A NOU PROFESSORAT
A continuació es recullen una sèrie de punts que, encara que puguin semblar obvis, donades algunes situacions succeïdes els darrers cursos, és convenient aclarir des de bon principi, per evitar mals entesos:
Al departament de Tecnologia de l'IES ALGARB tenim uns criteris didàctics i de funcionament treballats reiteradament, fruit de la reflexió i de l'experiència duita a terme durant més de 10 anys i, encara que estam oberts a totes les possibles millores que es puguin fer, no ens sembla adequat que s'ignorin les línies de funcionament definides, ja que la feina de cada un AFECTA DIRECTAMENT A PERSONES: els alumnes, principalment, i els companys amb els que hem de compartir multitud de recursos.
S'ha preparat aquest recull de normes perquè el nou professorat (que donades les especials característiques del nostre centre sol canviar sovint) tengui més fàcil conèixer i adaptar-se als criteris bàsics del departament, i perquè el professorat no tan nou recordem i respectem els acords definits.
El CRITERI PRINCIPAL que tenim molt clar és que el nostre principal objectiu i motiu són els alumnes, el seu aprenentatge i la seva educació, i per tant les peticions i actuacions per interessos personals queden totalment supeditades a ser compatibles amb aquest fet.
Dins el nostre treball entra la obligació d'atendre correctament la formació de l'alumnat en les vessants pròpies de l'especialitat de tecnologia, la qual cosa inclou preparació de materials, supervisió i manteniment d'eines, equipament i espais, coordinació d'ensenyaments, etc. Els problemes personals, que tots tenim, no han d'interferir en la correcta execució d'aquest punt. En cas contrari, ens haurem de plantejar buscar una altra feina més adequada (o sol·licitar un "permís" si el problema és temporal).
A continuació es recullen una sèrie de CRITERIS més ESPECÍFICS (a part dels generals propis de qualsevol professor):
Per a l'elecció de grups a principi de curs s'han definit els següents punts:
En la redacció de programacions i preparació d'activitats:
En el desenvolupament de les classes:
En la qualificació de grups:
En el manteniment d'equipament i instal·lacions:
En cas de faltes molt perllongades d'algun professor, els altres companys del departament intentaran cubrir el màxim d'hores possibles de les seves assignatures per no deixar els alumnes desatesos. Si algú preveu faltar una temporada és convenient que avisi quan abans per organitzar les substitucions.
El cap de departament procurarà fer un seguiment periòdic dels grups. Qualsevol membre del departament podrà entrar a les classes d'un altre company, procurant no interrompre el decurs de la classe.
Tots els membres del departament han de deixar un telefon de contacte per possibles informacions urgents i una adreça de correu electrònic per rebre convocatòries oficials (indicar si es usable també per alumnes i pares?)
Enquesta de l'àrea de TECNOLOGIA |
|||||
Quina nota creus que tendràs? |
LB=0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
Quina nota creus que et mereixes? |
LB=0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
Quina nota t'agradaria treure? |
LB=0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
Quant t'ha esforçat per treure aquesta nota? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Quantes hores has dedicat a la setmana a aquesta assignatura |
més de 5 |
entre 3 i 5 |
entre 1 i 3 |
menys d'1 |
menys de 1/2 |
**Sobre l'assignatura, marca la resposta que s'ajusta millor. |
|||||
El teu professor/a és exigent |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
El teu professor/a explica bé |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
El teu professor/a coneix bé l'assignatura |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
El teu professor/a es prepara les classes |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
El teu professor/a és just |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
El teu professor/a es preocupa perque entenguis l'assignatura |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
El teu professor/a aprofita bé el temps |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
El teu professor/a intenta mantenir l'ordre dins la classe |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Creus que l'assignatura està ben organitzada? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
T'interessa el que estau fent a l'assignatura? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Creus que aquesta assignatura és important? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Creus que el sistema d'avaluació és correcte? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Creus que hi ha un ambient adequat per aprendre dins la classe? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Creus que hi ha un ambient adequat per treballar dins la classe? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Creus que les classes son entretingudes? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
De les assignatures que treus millor nota enguany, en quina posició està aquesta? |
La primera |
En les primeres |
En mig |
Entre les darreres |
La darrera. |
De les assignatures que més t'agraden d'enguany, en quina posició està aquesta? |
La primera |
En les primeres |
En mig |
Entre les darreres |
La darrera. |
Quines són les 3 assignatures que més t'agraden: |
|||||
Quina nota li posaries al professor/a (de 0 a 10)?: |
LB=0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
A l'assignatura quines coses creus que s'haurien de millorar de les classes? |
|||||
A l'assignatura quines coses creus que funcionen be i és millor mantenir? |
|||||
**Respecte a l'Institut en general |
|||||
Creus que a l'Institut hi ha un ambient adequat per aprendre?: |
|||||
Creus que a l'Institut hi ha un ambient adequat per treballar?: |
|||||
De l'Institut, quines coses creus que s'haurien de millorar a les classes en general? |
|||||
De l'Institut, quines coses creus que funcionen bé en general i és millor mantenir? |
|||||
**Respecte a la teva actitud dins la classe de l'assignatura: |
|||||
Estàs atent a les explicacions? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Prens apunts de les coses que s'expliquen? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Respectes l'ordre dins la classe? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Estudies abans dels exàmens? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Estudies cada dia? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Utilitzes el llibre de Text? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Tens els apunts ordenats? |
Molt |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Fas els treballs (deures) obligatoris que et posa el professor? |
Sempre |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |
Entregues els treballs (deures) voluntaris que et proposa el professor? |
Sempre |
Bastant |
A mitges |
Poc |
Quasi mica |