Com Enginyer Industrial titulat des de fa 10 anys (encara que vocacionalment des de que tenia l'edat que tenen ara els meus alumnes), com professor de Tecnologia des d'en fa 6 i com President de Tribunal d'Oposicions de Tecnologia per segon any consecutiu (en contra dels meus interessos personals) em costa molt entendre les reticències que mostren les autoritats educatives a que algun altre Institut, a més de l'Isidor Macabich, pugui impartir el Batxillerat Tecnologic a les Pitiüses. Aquestes reticencies (oposició en alguns moments) expresades directament pels representants locals (i pel Govern Balear de manera indirecta, mitjançant la falta de resposta donada a un escrit de fa uns quants anys on plantejava una problemàtica semblant) s'estan mantenint fins i tot enguany, quan 26 alumnes que havien sol·licitat plaça per aquesta modalitat de Batxillerat en l'únic centre d'Eivissa i Formentera que el pot oferir (dispostos a sacrificar la comoditat de continuar en el seu "habitat educatiu" a condició de realitzar les seves aspiracions acadèmiques i utilitzar els seus drets educatius), no han estat acceptats per falta d'espai en aquell Institut.


La modalitat de Tecnologia en el Batxillerat, que es una de les 4 definides per la L.O.G.S.E., pretén cubrir amb el seu disseny la preparació dels nostres alumnes cap a un conjunt de professions i carreres universitàries que avui dia tenen una gran sortida (i fins i tot demanda) en el món laboral , tal com reiteradament indiquen els mitjans de comunicació. Deu anys després d'aquesta avançada concepció de la L.O.G.S.E., ara que la tendència acadèmica i social s'està adaptant i acceptant la presencia de les disciplines purament tècniques (abans restringides a Estudis Superiors molt especialitzats) que introduia la L.O.G.S.E., resulta contradictori que l'estructura educativa de les Pitiüses s'estanqui en el models del B.U.P. amb una postura immobilista.


Aquesta oposició és especialment desconcertant si tenim en compte que el fet de permetre que a l'IES ALGARB de Sant Jordi (o adhuc a qualsevol altre Institut que ho sol·licitàs) oferíssim aquesta modalitat de Batxillerat, apart de les dues que l'administració assigna directament a qualsevol "nou" Institut, ja que no genera, segons o veig jo, un canvi ni especialment complex ni especialment costós. En quant a recursos humans no suposa un increment significatiu (1 professor més de Tecnologia a l'Algarb seria més que suficient), donat que únicament és necessari utilitzar unes optatives que actualment ja ofereixen casi tots els Instituts Pitiüsos (Tecnologia Industrial I a primer de Batxillerat i Tecnologia Industrial II a segon) com assignatures de Modalitat (i per tant obligatòries dintre la branca tecnològica) i ofertar les optatives d'Electrotècnia i Mecànica a segon de Batxillerat en lloc de dues altres optatives que actualment es tenguin (o a més a més si la mida i l'estructura interna de l'Institut ho permet), que només s'haurien d'impartir si la quantitat d'alumnes que escullen l'assignatura supera el mínim marcat per la llei. En quant a instal·lacions tampoc suposa un canvi considerable ja que, com molt bé va expressar el Sr. Puget, President de la F.A.P.A., en la reunió mantinguda el passat dijous dia 14/6/01 amb els pares dels alumnes afectats directament per aquesta situació, el caràcter prioritàriament propedèutic del Batxillerat, enfocat a estudis posteriors d'especialització, fa que la metodologia utilitzada sigui fonamentalment teòrica sense necessitat de tallers o maquinària especial per fer pràctiques especials (ni possibilitat de fer-les, per falta de temps, donada l'amplitud dels curricula de les assignatures comentades).


Les raons argumentades per l'administració en contra d'aquesta ampliació dels Batxillerats Tecnològics (o al menys les que jo he captat) són les següents:



En resum, d'acord amb la meva conclusió, el més beneficiós pels alumnes i més coherent amb el disseny inicial de la L.O.G.S.E. i l'estructura de les proves de la selectivitat seria oferir els dos Batxillerats, CN i Tecnològic, a tots els instituts de les Pitiüses que ho demanin, permetent que els alumnes puguin escollir com optatives les assignatures de la modalitat no escollida (art.16 del R.D. 1179/1992 de currícul dels Batxillerats) en lloc de donar-se el Batxillerat de Ciències Naturals amb dos Itineraris gràcies a "l'obligatoriarització" d'assignatures optatives. Sinó, com a mínim, s'hauria d'autoritzar a algun Institut més que l'Isidor Macabich per atendre la demostrada demanda d'aquest tipus d'estudis en la nostra societat en lloc de desviar-la cap a fora d'Eivissa o cap a iniciatives privades. Aquesta ampliació no suposaria, pel que s'ha vist, ni un gran increment econòmic a l'administració ni altres perjudicis (a menys que hi hagi altres motius ocults que jo desconec)


Per acabar m'agradaria aclarir, per a la gent que no em coneix bé, que el motiu de la meva postura no és l'afany de protagonisme ni un interés de benefici personal (tot el contrari això suposarà més feina per nosaltres amb la única, encara que no poca, compensació de la satisfacció per les coses ben fetes) sinó la intenció d'ajudar a millorar el meu entorn d'acord amb el que crec, per lògica i convicció, millor pels que m'envolten.


Josep Francesc HUGUET

D.N.I. 43027946.