Com Enginyer Industrial titulat des de fa 10 anys (encara que vocacionalment des de que tenia l'edat que tenen ara els meus alumnes), com professor de Tecnologia des d'en fa 6 i com President de Tribunal d'Oposicions de Tecnologia per segon any consecutiu (en contra dels meus interessos personals) em costa molt entendre les reticències que mostren les autoritats educatives a que algun altre Institut, a més de l'Isidor Macabich, pugui impartir el Batxillerat Tecnologic a les Pitiüses. Aquestes reticencies (oposició en alguns moments) expresades directament pels representants locals (i pel Govern Balear de manera indirecta, mitjançant la falta de resposta donada a un escrit de fa uns quants anys on plantejava una problemàtica semblant) s'estan mantenint fins i tot enguany, quan 26 alumnes que havien sol·licitat plaça per aquesta modalitat de Batxillerat en l'únic centre d'Eivissa i Formentera que el pot oferir (dispostos a sacrificar la comoditat de continuar en el seu "habitat educatiu" a condició de realitzar les seves aspiracions acadèmiques i utilitzar els seus drets educatius), no han estat acceptats per falta d'espai en aquell Institut.
La modalitat de Tecnologia en el Batxillerat, que es una de les 4 definides per la L.O.G.S.E., pretén cubrir amb el seu disseny la preparació dels nostres alumnes cap a un conjunt de professions i carreres universitàries que avui dia tenen una gran sortida (i fins i tot demanda) en el món laboral , tal com reiteradament indiquen els mitjans de comunicació. Deu anys després d'aquesta avançada concepció de la L.O.G.S.E., ara que la tendència acadèmica i social s'està adaptant i acceptant la presencia de les disciplines purament tècniques (abans restringides a Estudis Superiors molt especialitzats) que introduia la L.O.G.S.E., resulta contradictori que l'estructura educativa de les Pitiüses s'estanqui en el models del B.U.P. amb una postura immobilista.
Aquesta oposició és especialment desconcertant si tenim en compte que el fet de permetre que a l'IES ALGARB de Sant Jordi (o adhuc a qualsevol altre Institut que ho sol·licitàs) oferíssim aquesta modalitat de Batxillerat, apart de les dues que l'administració assigna directament a qualsevol "nou" Institut, ja que no genera, segons o veig jo, un canvi ni especialment complex ni especialment costós. En quant a recursos humans no suposa un increment significatiu (1 professor més de Tecnologia a l'Algarb seria més que suficient), donat que únicament és necessari utilitzar unes optatives que actualment ja ofereixen casi tots els Instituts Pitiüsos (Tecnologia Industrial I a primer de Batxillerat i Tecnologia Industrial II a segon) com assignatures de Modalitat (i per tant obligatòries dintre la branca tecnològica) i ofertar les optatives d'Electrotècnia i Mecànica a segon de Batxillerat en lloc de dues altres optatives que actualment es tenguin (o a més a més si la mida i l'estructura interna de l'Institut ho permet), que només s'haurien d'impartir si la quantitat d'alumnes que escullen l'assignatura supera el mínim marcat per la llei. En quant a instal·lacions tampoc suposa un canvi considerable ja que, com molt bé va expressar el Sr. Puget, President de la F.A.P.A., en la reunió mantinguda el passat dijous dia 14/6/01 amb els pares dels alumnes afectats directament per aquesta situació, el caràcter prioritàriament propedèutic del Batxillerat, enfocat a estudis posteriors d'especialització, fa que la metodologia utilitzada sigui fonamentalment teòrica sense necessitat de tallers o maquinària especial per fer pràctiques especials (ni possibilitat de fer-les, per falta de temps, donada l'amplitud dels curricula de les assignatures comentades).
Les raons argumentades per l'administració en contra d'aquesta ampliació dels Batxillerats Tecnològics (o al menys les que jo he captat) són les següents:
No és necessari ampliar l'oferta de Batxillerats Tecnològics ja que la modalitat de Ciències de la Natura pot dissenyar-se amb un itinerari de Ciències i Enginyeria equivalent al B.T. Aquesta opció que potenciada des de l'administració, és la que actualment tenen la major part d'IES d'Eivissa i Formentera, dóna peu a la imatge de que les dues modalitats són equivalents ja que permet, amb l'adequada opció de Selectivitat, arribar a les mateixes carreres (encara que no als mateixos CFGS). Però en realitat té unes limitacions importants respecte a la modalitat de Tecnologia propiament dita: 1) Obliga als alumnes a fer Biologia i Geologia (280 hores d'ensenyament segons càlculs del meu company de departament Rafel SERRA) i elimina l'única optativitat (tan defensada per la L.O.G.S.E.) que hi ha en el primer curs. 2) Redueix la presència d'altres optatives de caràcter més tècnic que complementin millor la preparació tècnica dels nostres futurs professionals i 3) Nega la possibilitat d'examinar-se en selectivitat de les assignatures de tipus tècnic, amb la corresponent minvança d'atenció dels alumnes cap a les assignatures més adequades al futur acadèmic que desitgen.
La sobreocupació que podria donar-se a l'IES ALGARB i la reducció de "clientela" a l'Isidor MACABICH si s'augmenten els B.T.s (motius pels quals es vol al menys ajornar la concessió del batxillerat en qüestió fins que estiguin construits l'Institut de Sant Agustí i/o el C.P. de S'Olivera) tampoc és un problema, ja que no es tracta de desviar tots els alumnes "tecnofils" de l'Isidor Macabich (que tampoc li aniria malament) cap a l'ALGARB, sino d'atendre les demandes dels alumnes del propi Institut, que tradicionalment i en contra de la tendencia majoritaria tenen aquestes inclinacions acadèmiques (m'agradaria pensar que afavorides per la bona feina dels professors del nostre departament), junt amb alguns altres que no pugui cubrir l'Isidor Macabich (si no s'amplia l'oferta de B.T.s més que a l'ALGARB).
Per últim, pretendre atribuir el problema de la sobre-demanda del Batxillerat Tecnològic a la ineficient informació cap als alumnes del Departament d'Orientació del nostre o qualsevol altre centre és molt poc encertada. El fet de que els nostres alumnes (pels que ens preocupam personalment) demanin el canvi d'Institut, malgrat els problemes que això suposa, demostra que conéixen millor les possibilitats acadèmiques de que disposen, els drets educatius que tenen i la conveniència d'escollir les opcions més adequades pel seu futur acadèmic i professional. Per als que coneixem l'estructura tecnològica directament i els problemes que hi ha amb la selectivitat això ens demostra que hem fet be la funció orientadora que com tutors i departament de tecnologia ens correspon (encara que ens suposi l'allunyament de bons alumnes i la reducció de personal al departament).
En resum, d'acord amb la meva conclusió, el més beneficiós pels alumnes i més coherent amb el disseny inicial de la L.O.G.S.E. i l'estructura de les proves de la selectivitat seria oferir els dos Batxillerats, CN i Tecnològic, a tots els instituts de les Pitiüses que ho demanin, permetent que els alumnes puguin escollir com optatives les assignatures de la modalitat no escollida (art.16 del R.D. 1179/1992 de currícul dels Batxillerats) en lloc de donar-se el Batxillerat de Ciències Naturals amb dos Itineraris gràcies a "l'obligatoriarització" d'assignatures optatives. Sinó, com a mínim, s'hauria d'autoritzar a algun Institut més que l'Isidor Macabich per atendre la demostrada demanda d'aquest tipus d'estudis en la nostra societat en lloc de desviar-la cap a fora d'Eivissa o cap a iniciatives privades. Aquesta ampliació no suposaria, pel que s'ha vist, ni un gran increment econòmic a l'administració ni altres perjudicis (a menys que hi hagi altres motius ocults que jo desconec)
Per acabar m'agradaria aclarir, per a la gent que no em coneix bé, que el motiu de la meva postura no és l'afany de protagonisme ni un interés de benefici personal (tot el contrari això suposarà més feina per nosaltres amb la única, encara que no poca, compensació de la satisfacció per les coses ben fetes) sinó la intenció d'ajudar a millorar el meu entorn d'acord amb el que crec, per lògica i convicció, millor pels que m'envolten.
Josep Francesc HUGUET
D.N.I. 43027946.