Eivissa, 6 de Novembre de 1999



Assumpte: Assignatures optatives en les proves de les P.A.U.

Abans de començar voldria agrair l' atenció que va rebre el meu anterior escrit i mostrar la meva satisfacció al constatar que l'únic sistema que se'm va acudir utilitzar per fer arribar les meves preocupacions ha funcionat molt més eficientment del que jo em pensava


En segon lloc voldria disculpar-me per la meva ignorància respecte a la titularitat de les diferents opcions d'examen de la selectivitat, però sovint la informació rebuda, bàsicament de forma oral (a vegades fomentada per la dificultat de consultar la normativa oficial impresa) és mal entesa o mal interpretada per part del que la dóna o del que la rep.


Per últim, malgrat la informació que he rebut per part del director del meu centre (també de forma oral, ja que ell no disposava a mà de la normativa oficial que regula l'aspecte esmentat), segons la qual les opcions de les que es poden examinar els alumnes en les proves d'accés a la Universitat estan regulades amb caràcter general per a tot el territori Espanyol, consider que la situació que vaig descriure a l'anterior escrit segueix essent totalment vàlida (encara que la incorrecta situació actual i la conseqüent modificació no sigui competència de la UIB). Per tant segueix pensant que l'actual estructura del sistema falla i crec que, en benefici dels alumnes fonamentalment (i per tant, del propi sistema educatiu), s'hauria d'habilitar alguna solució. Les propostes que seguidament torn a plantejar poden ser solucions possibles:


*La solució més coherent des del meu punt de vista (encara que probablement la més complicada de dur a terme pel que suposa modificar una normativa de caràcter estatal, encara que no impossible, ja que crec que el rang de la disposició que regula l'aspecte tractat no es gaire elevat) seria re-definir les assignatures optatives que es poden escollir per les opcions Cientifico-tècnica i Ciències de la Salut, i fer-les independents de la modalitat de Batxillerat de procedència (CNS o Tecnològic). Sembla bastant lògic que si l'accés a diferents carreres universitàries depèn de l'opció de selectivitat escollida, aquesta prova intenti mesurar la competència que els alumnes presenten en els coneixements relacionats amb la carrera escollida i no amb les matèries que per raons administratives s'ensenyen en l'Institut més proper a casa seva (més encara si, com varen difondre els mitjans de comunicació fa unes setmanes, s'ha aprovat la reforma de la selectivitat on tendran més pes les assignatures relacionades amb la carrera que es vol estudiar ). Amb un canvi coherent de les assignatures optatives de les PAU es podrien evitar situacions actuals com que un futur estudiant de Veterinària, Odontologia, ... pugui examinar-se de Tecnologia Industrial II, Electrotècnia o Mecànica si ha estudiat la modalitat de Tecnologia (a un Institut on la tenguin) però no pugui examinar-se de Ciències de la Terra i Medi Ambient, en canvi futurs Enginyers, Informàtics, Arquitectes, etc. no podran examinar-se de les assignatures de caire tècnic abans esmentades, però sí de Biologia, si resulta que han estudiat a un Institut on no hi ha Batxillerat Tecnològic perquè les han rebutjat a altres Instituts on sí hi ha aquesta modalitat o simplement perquè estan més a gust a l'Institut on han estudiat els darrers anys i està mes a prop de ca seva (encara que aquesta decisió li suposi minvar la concordància amb els estudis superiors que pretén aconseguir l'estructura més ramificada que la LOGSE va dissenyar de l'actual Batxillerat ).

*La segona opció, que no exclou a la primera (sinó que de fet la complementa), és concedir a tots els instituts, o al menys als que ho sol·licitin, la possibilitat d'oferir el Batxillerat Tecnològic (o qualsevol altre si escau) , encara que sigui desproveït de la dotació econòmica extraordinària i tal volta desmesurada que té assignada (novament estic emprant informació obtinguda oralment sense corroboració oficial).

*Una tercera opció, burocràticament molt menys manejable però al menys més equitativa per a tots els alumnes seria garantir el dret de qualsevol alumne/a a estudiar la modalitat de batxillerat que desitgi, o al menys assegurar que l'acceptació d'un alumne/a no estarà en funció de criteris tan poc defensables com el seu lloc de residència (i per tant, de l'Institut on ha estudiat abans l'ESO). Per això seria adequat que les pre-inscripcions per Batxillerats les fessin arribar tots els alumnes a la Conselleria des del seu Centre de procedència i fos aquesta la que distribuís l'alumnat en funció de les preferències i circumstàncies d'aquell, i no deixar-ho en mans de cada centre, on es dóna prioritat als alumnes que ja estan allí matriculats.


Sincerament, aquest és un tema que com enginyer i professor de futurs enginyers i altres tècnics (carreres amb bona sortida professional, segons van publicar els mitjans de comunicació el passat curs) em preocupa i que m'agradaria que obtingués una solució, ja que, al menys a Eivissa, la situació està bastant descompensada, donat que un únic Institut amb el Batxillerat Tecnològic per tota l'illa no cobreix bé les necessitats.


Aquestes impressions les he intentat recolzar amb algunes dades recopilades el final del curs passat i a principis d'aquest, amb la col·laboració dels companys dels departaments de tecnologia dels altres Instituts de les Pitiüses :


Alumnes de 1r Batxillerat que a final del curs 98-99 volien estudiar una carrera tècnica.


PENDENT D'INSERTAR TAULA DE L'ESCRIT ORIGINAL


Alumnes de 2n Batxillerat que a principis del curs 99-00 volen estudiar una carrera tècnica.


PENDENT D'INSERTAR TAULA DE L'ESCRIT ORIGINAL

Dels alumnes de 1r de Batxillerat

Alumnes de 1r Batxillerat que a principis del curs 99-00 volen estudiar una carrera tècnica.


PENDENT D'INSERTAR TAULA DE L'ESCRIT ORIGINAL


Amb la intenció de no plantejar problemes únicament sinó també oferir solucions una possible estructura d'assignatures per a la selectivitat és la següent:




Desitjant que aquesta informació pugui servir per millorar les opcions educatives dels nostres alumnes, li enviï una cordial salutació i romanc a la seva disposició.





J.F. HUGUET

Cap del Dpt. de Tecnologia

de l'IES Algarb.