Som professor de Tecnologia Industrial II de l'Institut d'Ensenyament Secundari ALGARB d'Eivissa. Fa uns dies el nostre director m'ha confirmat (després de parlar amb representants de la U.I.B., l'inspector d'Educació d'Eivissa i Formentera i algun altre de Mallorca) que els nostres alumnes no es podran examinar de la assignatura esmentada en les proves de Selectivitat. Segons se m'ha comentat, aquesta situació és provocada per una interpretació que la U.I.B. fa de la legislació referent a les P.A.A.U. Consider que aquesta interpretació es molt negativa tant per als estudiants, en primer lloc, com per la pròpia estructura educativa que tenim definida, al menys a Eivissa. Hi ha una sèrie de fets que demostren una certa incoherència d'aquesta interpretació en el nostre context.


Els fets són els següents:

*Un estudi publicat recentment indicava que les carreres de tipus tècnic (concretament algunes enginyeries) estaven entre les que tenien més sortides professionals.

*L'assignatura de Tecnologia Industrial II, encara que no es imprescindible (molts de nosaltres hem estudiat i ens hem sortit bé de carreres tècniques sense estudiar-la al BUP o al COU) es molt interessant com a pas previ cap a carreres i cicles formatius de grau superior de vessant tècnica.

*Segons la U.I.B., únicament es poden examinar de Tecnologia Industrial II els alumnes que hagin fet el batxillerat tecnològic.

*A Eivissa només hi ha un Institut, entre 6, (i cap entre un, a Formentera) on es pot fer el Batxillerat Tecnològic, però a tots es pot fer el Batxillerat de Ciències de la Natura i de la Salut.

*L'únic Institut de Batxillerat Tecnològic d'Eivissa està prou saturat que difícilment accepta sol·licituds de matrícula d'alumnes que hagin fet l'E.S.O. a altres Instituts.

*Encara que dos alumnes hagin estudiat exactament les mateixes assignatures fent diferents modalitats de Batxillerat (cosa possible gràcies a la flexibilitat d'itineraris de la L.O.G.S.E.), no podran examinar-se de les mateixes assignatures en la selectivitat, encara que escullin la mateixa opció de PAU (i per tant, poder fer la mateixa carrera) segons la interpretació feta per la UIB.

*De fet, fa dos anys els alumnes del nostre institut, estudiant les mateixes assignatures que estudien els d'ara que varen poder examinar-se de T.I. II en les PAU (i varen aprovar tots els que s'hi presentaren, per cert), pel simple motiu de que havien començat el Batxillerat Tecnològic, que era l'inicialment assignat al nostre centre en compte del de Ciències de la Natura i de la Salut que actualment tenim.

*Els alumnes d'un Batxillerat Tecnològic que escullin l'opció de les PAU de ciències de la salut poden examinar-se de la comentada assignatura encara que les carreres universitàries a les que condueix tenen poc a veure amb els continguts de l'assignatura.

*Els alumnes de Batxillerat de Ciències de la Natura i de la Salut, que escullin l'opció científico-tècnica no poden examinar-se de l'assignatura, encara que les carreres universitàries a les que dóna pas aquesta opció tenen molt a veure amb els continguts de l'assignatura.

*En l'opció de ciències de la Salut, els alumnes procedents d'un Batxillerat Tecnològic poden triar entre 6 assignatures, mentre que els que han estudiat un Batxillerat de Ciències de la Natura només poden triar entre 4 assignatures, sigui quina sigui l'opció escollida.

*Malgrat l'objectiu dels alumnes de segon de Batxillerat no ha de ser exclusivament la superació de la prova de selectivitat, es bastant normal que la majoria estigui preocupat pel tema i que escullin com assignatures optatives aquelles de les que sí podran examinar-se en la famosa prova.

*Un considerable nombre d'alumnes del nostre centre que per motius organitzatius no varen poder fer les assignatures que havien escollit, tendran desavantatges a l'hora de selectivitat ja que de l'assignatura escollida que se'ls hi va respectar (T.I.II) no es podran examinar mentre que de la que no es pogueren matricular haguessin pogut examinar-se.

*Fa quatre anys es va assignar el Batxillerat Tecnològic al nostre centre, però el claustre amb molta bona fe i bastanta ingenuïtat pel que veig (o almenys aquests eren els meus sentiments) va sol·licitar que es canviés l'assignació (malgrat tenc entès que la dotació econòmica anual per al batxillerat tecnològic és superior al de CNS). El motiu fonamental era que en aquell moment, en el nostre centre, hi havia més alumnes que es decantaven pel batxillerat de ciències de la Natura i de la Salut que pel tecnològic i que, segons se'ns havia informat, aquest canvi no suposava limitacions de cara als estudis superiors (només afectava a una optativa que passava a ser obligatòria per al subgrup desfavorit).


En resum, resulta que per culpa d'una interpretació poc coherent feta per la U.I.B., i per la ignorància que, de l'abast d'aquesta interpretació, tenien el propi centre i fins i tot el Servei d'Inspecció Tècnica Educativa d'Eivissa i Formentera, a part de jo mateix, els alumnes que enguany hagin fet l'assignatura de Tecnologia Industrial II no podran examinar-se d'aquesta assignatura i estaran en desavantatge respecte a altres companys del seu mateix institut o d'altres, a l'hora de triar l'assignatura per a examinar-se en les PAU, entre el grup corresponent a la seva opció i modalitat.


Per altre banda, la falta de coordinació entre l'administració educativa pre-universitària i la universitària minva de manera substancial la flexibilitat de la bastant lògica i acceptable estructura de Batxillerat definida per la L.O.G.S.E., i a més a més, en aquest cas concret allunya el sistema educatiu de les necessitats del sistema productiu, enfocant als nostres estudiants a carreres amb majors nivells d'atur.



Des del meu punt de vista hi ha diverses solucions, que no suposen massa dificultats ni organitzatives ni econòmiques.

*En primer lloc, el més fàcil i ràpid seria que la UIB canviés l'estructura de les proves de selectivitat per permetre que alumnes que hagin fet les mateixes assignatures en el batxillerat es puguin examinar a les PAU únicament en funció de l'opció escollida i no de la modalitat de Batxillerat estudiada (per exemple, l'opció actual corresponent a l'opció de ciències de la salut de la modalitat de tecnologia podria ser adequada tant pel BT com pel BCN, afegint-li l'assignatura de Ciències de la Terra i Medi Ambient i canviant entre assignatures optatives i vinculades segons es tractés de opció CS o opció C-T, cosa que no perjudicaria a cap estudiant).

*La segona possibilitat es que la Conselleria d'Educació i Cultura permeti als Instituts tenir més de dos Batxillerats sempre que puguin assegurar al menys un itinerari del nou Batxillerat incorporat, amb els recursos de que disposen actualment, i permetre així que siguin els alumnes, i no les institucions o les circumstàncies geogràfiques les que decideixin la modalitat de Batxillerat (i en conseqüència, les assignatures a selectivitat) que desitgen realitzar.


Desitjant que puguin afavorir la trobada d'una solució, a poder ser, provisionalment al menys, per a les PAU d'enguany (encara que bastant escèptic per desgràcia), els enviï aquest escrit.


Sant Jordi, 21 de Febrer de 1999.





J.F.HUGUET

(Dpt. Tecnologia -I.E.S. Algarb)