DEPARTAMENT DE TECNOLOGIA
PROJECTE EDUCATIU
D'ÚS DE LES NOVES TECNOLOGIES.
Redactat per: Xisco HUGUET
Darrera revisió:
(Aquest "projecte" és la concreció de diferents idees sorgides arrel de diferents reportatges de "CiberPaís" i "Informe Semanal", el darrer dels quals, que feia referència al poble d'Ariño (Terol), es va emetre poc
després de redactar aquesta proposta).
El projecte educatiu exposat a continuació està fonamentat en l'ús individual d'ordinadors personals per part de cada alumne/a i professor/a i presenta les següents característiques:
- Consolida l'ús de les TIC dins l'aula com un instrument habitual.
- Elimina la utilització de paper.
- Redueix al menys prop del 50% el pes de les motxiles dels alumnes.
DESCRIPCIÓ DELS RECURSOS NECESSARIS:
El sistema presentat està constituit per ordinadors tablet-PC, amb connexió inalàmbrica a la xarxa, d'ús individual i exclusiu per part de cada alumne/a,
junt amb un CD-ROM que recull els textos i programes de totes les assignatures. Els ordinadors estan configurats per utilitzar de manera predeterminada el següent programari:
- Navegador de pàgines (en format equivalent a DIN A4), amb capacitat per a subratllar, esquematitzar i fer inscripcions complementàries.
- Agenda de treballs i exàmens, així com notes pares-professor.
- Navegador d'Internet.
- Programa per a la resolució i entrega de treballs i exàmens amb capacitat de bloqueig i seguiment per part del professor.
- Programa per a la recepció i difusió d'imatges de pantalla des d'un ordinador a la resta
Els tablet PC dels professors disposen, a més a més:
- Servidor-Proxi i passarela d'accés a Internet.
- Sistema de control i bloqueig dels ordinadors d'alumnes.
Els ordinadors permeten la connexió a Internet (complementada amb comunicació d'audio) des d'accessos domèstics (de banda ampla) per poder seguir el desenvolupament normal de la classe des de casa, en cas de malaltia d'alumnes o professors. També es pot usar la xarxa telefònica bàsica per connexions asíncrones de seguiment d'instruccions, treballs o notes.
L'aula ha de disposar de connexions eléctriques per a cada alumne/a i professor i connexió en xarxa per l'ordinador de professor.
FUNCIONAMENT DE LA PROPOSTA:
El plantejament bàsic consisteix en substituir per complet l'ús convencional de llibres de text per la utilització d'ordinadors. L'elecció de tablet-PC afavoreix la transició ja que permet la visualització dels textos en format pàgina a pàgina així com la utilització de llapis tàctil per al seguiment de les classes i la resolució de treballs i exercicis.
- Els alumnes accedeixen als materials d'estudi des d'un menú general organitzable per àrees o per horari.
- El professor té un llistat de connexions que li permeten "passar llista".
- El professor pot enviar les imatges de la seva pantalla, amb les indicacions que calgui, a tots els alumnes o a un subgrup. Així mateix el professor pot enviar a l'instant (per mitjà de la comunicació inalàmbrica) enunciats d'exercicis i exàmens als alumnes que aquestos podran omplir i retornar al professor. El treballs rebuts queden arxivats a l'ordinador del professor amb indicació de la data i hora, naturalment. Els exercicis proposats queden dipositats de manera que els alumnes absents poden recuperar-los des de casa o quan tornin a les classes.
- El professor pot fer un seguiment de qualsevol pantalla des del seu ordinador. En el cas d'exàmens, a més a més, pot bloquejar l'accés dels alumnes a qualsevol altre informació de l'ordinador diferent de l'examen proposat.
- Els alumnes poden compartir informació amb els seus companys, o accedir a recursos de la xarxa o d'Internet, en els moments que ho autoritzi el professor.
- Els treballs realitzats a casa poden enviar-se per internet o "entregar-se" a classe de manera automàtica quan s'estableix la connexió amb l'ordinador del professor.
- El tablet pot utilitzar-se com ordinador normal quan no sigui necessari per al desenvolupament de les tasques educatives.
L'ús d'aquesta proposta permet, com es planteja a les característiques inicials, aconseguir que l'alumnat utilitzi les TIC com una eina habitual ja que l'han d'usar "totes" les hores de classe. Elimina la necessitat de consumir paper per llibres de text i tot tipus d'exercicis. Redueix considerablement el pes que ha de carregar l'alumnat, ja que el conjunt de llibres necessaris per cada jornada pesen al voltant de 8 Kg com a mínim, molt per sobre del pes del tablet-PC. Per últim, l'ús d'aquest sistema durant l'etapa d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat pot sortir econòmicament rendible ja que el conjunt de llibres de cada curs costa més de 300 euros.
El sistema també es pot implantar amb l'ús dels ordinadors "barats" del MIT, que quedarien amortitzats en un sol curs, encara que les prestacions, especialment visuals, són inferiors.