PROJECTE DE
TECNOLOGIA
2n d’ESO
PRÀCTICA CONSTRUCTIVA
PALES per a EDUCACIÓ FÍSICA
Curs 2004/2005
ÍNDEX PROJECTE "PALES EDUCACIÓ FÍSICA"
1.- MEMÒRIA
1.5) Planificació de la construcció
2.- PLÀNOLS
2.2) Sistema de subjecció
2.3) Talls sobre el taulell comercial
3.- PRESSUPOST
4.- ANNEXOS
4.2) FULL DE PROCÉS DE CONSTRUCCIÓ
4.4) PLÀNOL MODIFICAT DEL SISTEMA DE SUBJECCIÓ.
1) MEMÒRIA. PROJECTE "PALES EDUCACIÓ FÍSICA"
1.1) ANTECEDENTS (Descripció del problema o necessitat)
A l'àrea de Educació Física, els alumnes d'ESO tenen, entre altres coses, que perfeccionar les seves habilitats motrius i de coordinació entre les seves extremitats. Una de les activitats que es desenvolupa al tercer trimestre de 2n és el maneig de pilotes mitjançant pales acoblades a cada mà, per poder realitzar jocs individualment o amb altres companys.
Donat que en aquest mateix curs de 2n els alumnes tenen també l'àrea de Tecnologia, dins la qual, entre altres continguts, es persegueix que els alumnes coneguin les tècniques de treball de la fusta, s'ha plantejat la possibilitat de que siguin els alumnes mateixos els que construeixin les seves pales en lloc de comprar-les. D'aquesta manera les pales seran més personals i els alumnes aprofitaran per adquirir agilitat en el maneig de les ferramentes per treballar la fusta.
1.2) OBJECTIUS (El que voliem aconseguir)
Els objectius que es persegueixen amb la realització d’aquesta pràctica són els següents:
1.3) CARACTERÍSTIQUES (El que finalment hem aconseguit)
D'acord amb els objectius que s'havien plantejat, indicats al paràgraf anterior, les característiques generals del projecte definit són les següents.
Cada alumne ha de "dissenyar" les seves pales (que seran simètriques) de manera que cumpleixi els objectius definits. Per això la forma de la pala ha de ser original (no copiada), ha d'estar basada en formes redonejades, que poden ser més o menys sinuoses. Ha de ser el més grossa possible.
Exemples: forma de poma, de trèbol de quatre fulles, de flor sense "puntes", de cara amb "orelles"... No valen formes excessivament senzilles, com una simple circumferència o una el·lipse o un rectangle redonejat.
La complexitat de la forma i la seva dificultat d’execució ajuda a obtenir una valoració més alta per part del professor. La forma que més es valorarà és la "linia sinuosa completa" (sense cap part recta).
Cada pala tendrà una superfície de "toc" i una de "subjecció, (si hi hem de col·locar algun cargol o pern haurà d’entrar totalment dins la fusta) i convé que no tengui arestes ni parts rectes.
Els materials escollits per aquest projecte són, a grans trets, els següents (la llista detallada està al pressupost i a la llista de material dels annexos):
1.5) PLANIFICACIÓ DE LA CONSTRUCCIÓ
FASE |
Explicació |
Temps previst |
FASE 1 DOCUMENTACIÓ |
S’estudia el projecte i es dibuixa el plànol personal de cada alumne. |
2 classes |
FASE 2 TALL |
Segons el full de procés, annex 4.2 |
3 classes |
FASE 3 INSTAL·LACIÓ DE LES CINTES DE SUBJECCIÓ |
Segons el full de procés, annex 4.2 |
2 classes |
FASE 4 (opcional) PINTURA |
Fase opcional. Està prevista per als alumnes que acabin abans. No està inclosa al full de procés. |
1 classes |
2) PLÀNOLS. PROJECTE "PALES EDUCACIÓ FÍSICA"
Cada alumne ha de dibuixar un plànol personalitzat amb la forma de les seves pales (un plànol per parella de pales), basant-se en la peça base de contraxapat, que, com s’indica, és de 23 X 23 cm., i amb les condicions definides en el projecte.
S'ha de dibuixar un quadrat que representi el tros de fusta que tendrà cada alumne per cada pala. S'ha de dibuixar tan gros com capiga dins el marc amb caixetí. Dins del quadrat s'ha de dibuixar després l'esbós de la forma que es vol donar a les pales, vista des de davant.
2.3) Talls sobre el taulell comercial
4) ANNEXOS. PROJECTE "PALES EDUCACIÓ FÍSICA"
MATERIAL |
PROVEÏDOR |
ADREÇA |
TELÈFON /FAX |
Tauler Contraxapat |
MADERAS IBIZA |
C. del Lliri, s/n 07800 Eivissa Balears |
971311614/ 971311619 |
MADERAS BALEAR |
Ctra. STA. Eulària, km. 0,7 07840 STA. EULÀRIA BALEARS |
971170070 |
|
DIEXCOBAL |
Ctra. Sant Miquel, km. 0,4 Pol. CA NA PALAVA 07819 JESÚS (BALEARS) |
971190028/ 971194085 |
|
Material de ferreteria |
FERRETERIA TORRES GUASCH |
Avda. de Sta. Eulària (Edif. Bahia T) 07800 EIVISSA (Balears) |
971314024/ 971315582 |
Bricocentro |
C. Sant Antoni km 4,5 07800 Eivissa Balears |
971315900/ 971191448
|
|
Cintes de cotó i velcro i anelles de nylon |
MERCERIA ANGELA'S |
C. Aragó, 27-B 07800 EIVISSA (Balears) |
971390168 |
MERCERIA VALERO SALA |
C. Sa Xeringa, 8 07800 EIVISSA (Balears) |
971310187 |
|
Merceria Sant Jordi |
Sant Jordi 07817 Eivissa, Balears |
---------- |
4.2) FULL DE PROCÉS PROJECTE "PALES EDUCACIÓ FÍSICA"
Nº |
OPERACIÓ |
Nº Plànol |
MATERIALS |
EINES |
PROCE-DIMENTS |
Temps Previst |
1 |
Marcar el tros de tauló de contraxapat sobre el tauler complet |
3 |
Tauler de contraxapat |
Llàpis, regle i flexímetre. |
PTF-1 |
10 min. |
2 |
Ajustar el tauló i serrar per les marques fetes |
3 |
" |
Serjants,serra de calar elèctrica, ulleres de protecció |
PSC-1 a 6 |
5 min. |
3 |
Marcar la separació del tauló en dues parts |
|
Tauló de contraxapat |
Llàpis, regle i flexímetre. |
PTF-1 |
4 min. |
4 |
Fixar el tauló al banc |
|
" |
Serjants |
PTF-2 |
2 min. |
5 |
Tallar el tauló en les dues parts marcades |
|
" |
Xerrac o serreta fonda. |
PTF-3 |
8 min. |
6 |
Dibuixar el contorn de les pales seguint les indicacions del plànol personal. |
1 |
" |
Llàpis i regle |
PTF-1 |
25 min. |
7 |
Fixar un dels trossos de tauló al banc de treball |
1 |
" |
Serjants |
PTF-2 |
3 min. |
8 |
Tallar el contorn de la pala seguint el perímetre |
1 |
" |
Serreta amb fulla helicoidal |
PTF-3 |
30 min. |
9 |
Llimar el perímetre de la pala i matar els cantons. |
1 |
" |
Llima dolça i paper de vidre. |
PTF-4 |
15 min. |
10 |
Fixar l'altre tros de tauló al banc de treball |
1 |
" |
Serjants |
PTF-2 |
2 min. |
11 |
Tallar el contorn de la 2ª pala seguint el perímetre |
1 |
" |
Serreta amb fulla helicoidal |
PTF-3 |
20 min. |
12 |
Llimar el perímetre i els cantons de la 2ª pala. |
1 |
" |
Llima dolça i paper de vidre. |
PTF-4 |
15 min. |
13 |
Tallar la cinta i el velcro a la mesura marcada. |
2 |
Cintes de forta i velcro. |
Tisores d'electricista |
|
2 min. |
14 |
Marcar els forats de fixació de les cintes, en la fusta i en les cintes. |
2 |
Tauló, cinta forta i de velcro |
Llàpis |
|
10 min. |
15 |
Iniciar els forats de fixació dels dits (sense travessar la fusta). |
2 |
Tauló |
Barrina de 3 mm. de diàm. |
PTF-5c |
2 min. |
16 |
Col·locar els cargols amb volanderes als punts marcats de la cinta |
2 |
cargols, volanderes i cinta forta. |
Tornavís pla 4 x 125 mm. |
|
5 min. |
17 |
Enroscar els cargols en els forats del tauló |
2 |
Tauló, cargols, volanderes i cinta |
Tornavís pla 4 x 125 mm. |
PTF-5c |
10 min. |
18 |
Realitzar els forats passants dels perns (per al canell). |
2 |
Tauló |
Barrina de 3 mm. de diam. |
PTF-5c |
4 min. |
19 |
Col·locar els perns en els forats del tauló |
|
Tauló i perns M4 |
Tornavís pla d4 x 125mm. |
PTF-5c |
4 min. |
20 |
Obrir forat en el velcro per passar el pern. |
2 |
Velcro i cinta forta. |
Punta de senyalar |
|
5 min. |
21 |
Col·locar els forats del velcro en el pern. |
2 |
Cinta, velcro, anelles i perns |
|
|
8 min. |
22 |
Col·locar i estrènyer les volanderes i femelles en els perns |
2 |
Volanderes i femelles M4 |
Alicates de punta plana, clau fixa 6-7 i tornavís pla 4 x 125mm. |
PTM-6a |
10 min. |
|
|
|
|
TEMPS TOTAL |
|
202 m. (3.5h) |
Xisco HUGUET. Sant Jordi, 22 de Novembre de 2006
Aclariment: Aquest full de procés correspon únicament a a les fases 2 i 3, sense contemplar la fase prèvia (estudi de la documentació) ni la final opcional (pintura).
Aclariment 2: El temps previst, 3.5 hores de feina, és el que s’hauria de pressupostar. Donat que per a la realització d’aquesta pràctica treballam "a ritme d’aprenent", el nostre temps previst per a les fases 1, 2, 3 i 4 és de 10 sessions de classe, que equivaldria a unes 8 hores de feina. Com a exercici, es demanarà comparar el temps real que ha tardat l'alumne amb el temps pressupostat, i com modificaria aquesta diferència d'hores de feina al pressupost.
MATERIAL |
QUANTITAT |
CARACTERÍSTIQUES OBSERVACIONS |
|
||
BASE DE LES PALES |
||
Contraxapat Calabo de 10 mm de gruix |
2 peces de 23 X 23 cm |
Gruix de 10 mm, per a que la pilota riboti amb la força adequada. |
|
|
|
SISTEMA DE SUBJECCIÓ |
||
Cintes de subjecció , dits: cotó 1 cm. d'amplada.canell: 1 cm d’amplària. |
1 metre, per tenir-ne 4 parts de 25 cm. |
Els dits poden subjectar-se amb cinta normal. La subjecció del canell s’ha de poder ajustar, així que la cinta pot ser de tipus "Velcro". |
Perns M4 X 16mm, per la cinta de velcro, que és més gruixuda |
Un per cada punt de subjecció, 2 per pala, 4 en total. |
Han de sobressortir de la fusta de 10 mm per la "cara de subjecció". Han d’entrar del tot dins la fusta, sense sobressortir a la "cara de toc", així que millor que tenguin el cap avellanat. |
Femelles M4 |
Dos per pern, per fer "rosca i contra-rosca". 8 en total. |
Adequades als perns anteriors |
Cargols d'aglomerat de 1.6x7mm |
Per a subjectar la cinta més fina, on s’introdueixen els dits. 4 punts de subjecció per pala, 8 en total. |
No han de sobressortir de la fusta de 10 mm |
Volanderes 4.5 mm de diàmetre interior |
Per a protegir les cintes de desgarraments, se’n col·loca una a cada cargol o pern. 8+4=12 en total. |
Diàmetre adequat a cargols i perns, |
|
||
PINTURA (Opcional) |
||
Pintura plàstica |
50 ml |
|
|
||
RECANVIS I FUNGIBLES |
||
Fulles de marqueteria |
L’IES Algarb en proporciona una per alumne. Les altres (si son necessàries) les du cada alumne/a o grup. |
Helicoidals (espirals), per a fer talls en corba |
Paper de vidre 0 (P40) |
El subministra l’IES. |
Granulat gros. |