UNITAT: SISTEMES i UNITATS DE MESURA

ACTIVITAT 12: SISTEMES DE MARCAT I INSTRUMENTS DE MESURA.

Per a contestar aquest guió, hauràs de buscar entre el material que tens al final del guió, en el llibre de text i en els teus coneixements. Com en totes les activitats, es valorarà el teu grau d'autonomia, es a dir, que la puntuació serà tant més alta com més preguntes hagis pogut resoldre correctament sense l'ajuda del professor. A més, si fas preguntes que tenen una resposta directa entre els fulls del guió, perdràs punts automàticament.

Per tant, es aconsellable que segueixis les Normes de realització d'activitats, i llegeixis les fotocòpies adjuntes o pàgines del llibre indicades abans de contestar les preguntes i exercicis proposats.

1) Busca entre el material que tens en el guió la resposta a les següents preguntes:

• Què és el traçament?

• Quines eines s'utilitzen? (Dibuixa-les i digués de quin materials estan fetes i les diferents parts que tenen, si en tenen més d'una).

• Com expliquen les fotocòpies que s'han de fer les marques quan es fan paral·leles amb regle?

• Quins avantatges creus que té utilitzar marques en forma de punta de fletxa en lloc de fer un punt?

• Què és un "gramil"? Quines parts té? Dibuixa-ho.

• Què és la generatriu d'un cilindre.?

• Explica i fer un esbós de com s'han de marcar les generatrius.

• Comenta el procés per traçar cercles sobre una planxa metàl·lica.

• Quin tipus de llapis s'ha d'utilitzar per marcar les peces de fusta?. Per què?

• Explica les utilitats de l'escaire de fuster

• Per a què serveix el centenell? Quins tipus hi ha?

2) El peu de rei és un instrument de mesura molt utilitzat tècnicament. Consulta el material que tens i contesta:

• Quin tipus de mesures es poden realitzar amb el peu de rei?

• Amb quines parts del peu de rei es poden prendre mesures?

• Quin tipus de dimensions es poden mesurar amb cada part?

• Resumeix les precaucions d'ús.

• Què és el nònius?

• Del peu de rei que teniu a la vostra disposició, quants mm. té de longitud el regle mòbil (la part del nònius, concretament)?

• Compte en quantes parts està dividit el nònius? (fixa't amb les divisions més petites)

• Calcula quina longitud té cada un de les divisions més petites del nònius.

La diferència (resta) existent entre la longitud de les divisions del nònius i 1 mm. és la resolució del peu de rei, i correspon a la variació més petita de longitud que podem detectar amb un instrument de mesura.

• Quina resolució té el vostre peu de rei?

• Explica com es fan les mesures exactes (directes) i les que tenen part decimal.

• Fes un dibuix de com quedaria el nònius sobre el regle fix, si mesuràssim una peça que tengués la mateixa longitud que la teva edat (cada any correspon a 1 mm. i cada mes que sobrepassi l'any, a 0.5 dècimes de mm.)

• Què és l'error de paralatge?. Com es pot evitar?

• Per què no s'han de mesurar amb el peu de rei superfícies que estiguin girant?

2) Utilitzant el peu de rei que teniu, mesurau i dibuixau un croquis de la peça que us subministri el professor.

 

 

 

3) El micròmetre és un altre instrument de mesura de més resolució que el peu de rei. Utilitzant la fotocòpia de les instruccions del micròmetre, realitzau els següents exercicis:

• Feis un dibuix del micròmetre (només de les parts de defora), indicant el nom de cada part.

• Sabent que el model de micròmetre que teniu vosaltres per utilitzar no té nònius, quina és la resolució de l'instrument, segons la fotocòpia? (recorda que la resolució és el valor més petit que es pot mesurar)

• Feis un resum del manteniment i ajust del micròmetre, abans d'utilitzar-lo.

• Com s'evitarà l'error de paralatge?

• Resumeix quin manteniment s'ha de fer després d'utilitzar-lo.

 

4) Demanau que el professor us expliqui com es mesura amb el micròmetre i mesurau el gruix d'una moneda de les que dugueu en la butxaca (una diferent cada un). Apuntau el tipus de moneda que heu mesurat cadascun i el gruix que tenia.

Fixau-vos amb les cares de les puntes amb les que es fa la mesura (límit (tope) i fus (husillo)).

• Que creis que passaria si es pitgen massa sobre un peça molt dura?

• I si pitjàssim molt sobre una peça tova (blanda)?

• Explica la funció del sistema de carraca que el micròmetres duen incorporat.