UNITAT: OPERADORS TECNOLÒGICS

ACTIVITAT 17: OPERADORS MECÀNICS COMPOSTOS:

MOTORS I REDUCTORS

(Guió: )

 

Per a contestar aquest guió, hauràs de buscar entre el material que tens al final del guió, en el llibre de text i en els teus coneixements. Com en totes les activitats, es valorarà el teu grau d'autonomia, es a dir, que la puntuació serà tant més alta com més preguntes hagis pogut resoldre correctament sense l'ajuda del professor. A més, si fas preguntes que tenen una resposta directa entre els fulls del guió, perdràs punts automàticament.

Per tant, es aconsellable que segueixis les Normes de realització d'activitats, i llegeixis les fotocòpies adjuntes o pàgines del llibre indicades abans de contestar les preguntes i exercicis proposats.

OBJECTIUS DE L'ACTIVITAT:

Al finalitzar l'activitat l'alumne/a ha de:

• Conèixer la forma d'enllaçar politges, rodes dentades, cargols sense fi, etc.

• Entendre la utilitat dels reductors i multiplicadors per a la modificació de forces i velocitats.

• Saber calcular la relació de transmissió d'un acoblament segons la geometria dels operadors.

• Representar esquemàticament muntatges senzills.

No és necessari que aneu apuntant les explicacions que es van donant. Únicament és imprescindible apuntar allò que es vagi indicant.

DESENVOLUPAMENT:

1) Comprovau que la capsa de muntatges fischer Technik ut2 que us han assignat està completa (cosa que haureu de fer cada dia). Muntau la cadena que hi ha dins la capsa, seguint les instruccions del manual de la capsa (fig. 20). Comprovau mentrestant que hi són totes les baules ( eslabones). Us han de deixar, a més a més, 8 puntals de suport de 30 mm.

Atenció: A una fulla apart, feu una llista dels diferents tipus d'operadors que es vagin esmentant en l'activitat, i dibuixau al seu costat el símbol gràfic que s'utilitza per a representar-los.

Com veis la capsa disposa de moltes rodes dentades de diferents tipus. Algun dels operadors fins i tot en té dues diferents a la vegada.

Les rodes dentades, que s'utilitzen en moltes màquines, es fan servir per transmetre moviment i força entre diferents punts d'un mecanisme, generalment canviant les velocitats de gir i les forces (moments o parells) dels eixos als que estan posades. Aquest canvi de velocitat i força entre eixos es fa de manera que el producte (multiplicació) F· v és constant, es a dir, que si la velocitat augmenta, la força disminueix i viceversa. Per a comprovar això feu la següent pràctica.

2) Muntau la roda dentada de 10 dents (pinyó) sobre l'eix de 60 mm i posau-lo de manera que la cadena que heu muntat abans quedi penjant per un costat de la taula. En l'extrem més baix de la cadena penjau els pes que us hagin donat i mesurau quant puja quan donau tres voltes a l'eix. Fixau-vos, a més a més, amb la força que heu de fer per aixecar el pes.

Ara muntau la roda de 20 dents a l'altre extrem de l'eix i feu la engranar amb una roda de 15 dents. mesurau l'alçada que puja el pes quan donau 3 voltes a l'eix d'aquesta darrera roda i apuntau si us costa més o menys fer pujar el pes que abans. Després canviau la roda de 15 dents per una de 30 i mesurau l'alçada i la força com abans. Com veis, quan més puja el pes, més força s'ha de fer per pujar-lo.

• Que li passa al pes a cada un dels casos anteriors quan amollau l'eix motriu (l'eix on estau fent la força) ?

Aprofitant la relació entre forces i velocitats que acabau d'experimentar, les rodes dentades s'utilitzen per fer acoblaments (acoplamientos) entre els motors que hi ha a les tendes i les màquines que volem moure. Al quocient (divisió) que hi ha entre la velocitat d'entrada a un acoblament (velocitat del motor, generalment) i la velocitat de sortida d'ell (costat de la màquina) se li'n diu relació de transmissió, "i", i compleix la següent relació.

n = velocitat de gir (o nº de voltes)

i = n1/n2 = D2/D1 = z2/z1 D = Diàmetre de la roda

z = nombre de dents de la roda

On el subíndex 1 fa referència a l'entrada i el subíndex 2 a la sortida.

3) Desmuntau les rodes de la part exterior de l'acoblament de rodes de la capsa (nº 37), i col·locau la roda de 44 dents solidària a l'eix de 50 mm, en la posició 1 de l'acoblament (fig. 11 del manual de la capsa). Calculau la relació de transmissió utilitzant els diàmetres o el nombre de dents de les rodes i després calculau, amb la relació de transmissió trobada, quantes voltes donarà l'eix interior (el que té la roda de dents grosses) quan a l'eix exterior li doneu 5 voltes. Comprovau-ho fent girar l'eix de fora (podeu marcar una dent amb llapis o guix per ajudar-vos).

Quan volem aconseguir relacions de transmissió molt grosses (per reduir molt la velocitat de gir d'un motor i augmentar molt la força) bé hem d'engranar una roda molt grossa amb una molt petita (amb les limitacions d'espai que això dur associat) o bé hem d'acoblar moltes rodes dentades, juntes de dues en dues, de manera que l'eix de sortida d'un engranatge fa d'eix d'entrada del següent. A aquest tipus de muntatge se'n diu Tren d'engranatges, i la seva relació de transmissió és igual a la multiplicació de les relacions de transmissió de cada una de les parelles de rodes dentades engranades que hi ha.

4) Calculau les relacions de transmissió de cada parella engranada de l'acoblament anterior complet (fig. 13) (fixau-vos que si les rodes més grosses tenen totes el mateix diàmetre tendran el mateix nombre de dents), i després calculau la relació de transmissió de l'acoblament complet. Comprovau-la donant dos voltes a l'eix de sortida.

Com veis, el motor de la capsa de muntatges dur acoblat en el seu eix un cargol sense fi (apart d'una roda de dents petites i una politja). El cargol sense fi és un tipus especial de roda dentada que té generalment 1 sola dent, enrrollada al seu voltant. Entre altres avantatges, permet relacions de transmissió bastant grosses amb un únic engranatge o parella de rodes, i a més constitueix mecanismes irreversibles, és a dir que el cargol pot moure la roda però la roda no pot fer moure el cargol. Per a comprovar això feu el següent muntatge:

5) En el muntatge de l'apartat 2 col·locau el cargol sense fi (nº 13) engranant amb la roda de 20 dents, en lloc de la roda de 30 dents (com veis, l'eix de gir del cargol sense fi ha d'estar perpendicular al de la roda engranada, en lloc de paral·lel com succeeix amb els engranatges de rodes cilíndriques). Després, col·locant altre volta el pes a baix de la cadena i mesurant el que puja, contau el nº de voltes que heu de donar al cargol perquè la roda doni una volta sencera i fixau-vos amb la força que heu de fer per anar aixecant el pes. Apuntau l'alçada que ha pujat el pes.

Si tot ha anat correctament, haureu hagut de donar tantes voltes com dents té la roda cilíndrica i el pes haurà pujat molt menys que qualsevol dels casos de l'apartat 2, però en compensació, haureu hagut de fer menys força. A més, que li passa ara al pes si amollau l'eix motriu?

6) Ara que sabeu calcular les relacions de transmissió, ensamblau el motor a l'acoblament d'engranatges complet, i connectant-lo a la font d'alimentació, calculau la velocitat a què gira el motor ( l'eix del motor, s'entén) comptant les voltes per minut que dóna l'eix de sortida.

La cremallera és un altre operador dentat especial. Es igual que una roda dentada oberta i aplanada. Com passa a totes les rodes dentades, l'engranament entre els dos operadors que vulguem acoblar s'ha de fer amb dents del mateix tipus perquè cada dent d'un operador vagi engranant amb una dent de l'altre. La principal funció de les cremalleres és convertir el moviment lineal que tenen elles en moviment rotatori de la roda amb la que engranen, o viceversa.

7) Muntau les cremalleres que teniu en la capsa i utilitzant el motor intentau aconseguir que la cremallera es mogui a una velocitat entre 20 i 25 cm/minut (podeu utilitzar tots els operadors que necessiteu).

8) Dibuixau un esquema del que heu muntat abans utilitzant els símbols gràfics dels operadors.

L'engranatge diferencial és un mecanisme compost per rodes dentades que té un funcionament molt interessant. La seva funció és repartir el gir i la força que li arriba a la roda principal entre els dos eixos que surten d'ell, en funció de la resistència que troba connectada a cada eix, es a dir, que si a un costat li posam un pes més gros que a l'altre, aquest costat girarà a més poc a poc. Per a comprovar-ho feu el següent:

9) Muntau l'engranatge diferencial posant una roda de 30 dents a cada costat, de manera que hi pugueu penjar mitja cadena a cada una, amb un pes diferent a cada part. Acoblau-li després el motor a la roda principal del diferencial de manera que giri molt poc a poc i fixau-vos en quin pes puja més ràpid, el que pesa més o el que pesa menys.

Aquest mecanisme el duen tots els cotxes moderns per compensar la diferencia de velocitat existent entre les rodes motrius quan el cotxe cull una volta. Però en alguns casos això és negatiu, com per exemple quan una de les rodes motrius perd l'adherència amb el terra (queda dins fang o dalt gel). En aquest cas, la roda que patina gira boja i l'altre no es mou.

• Comprovau aquest efecte amb el muntatge anterior, quan llevau el pes (i la cadena) a un dels costats.

És per això que molts vehicles tot terreny porten un mecanisme per a bloquejar el funcionament del diferencial i així una roda segueixi girant encara que l'altre estigui dins fang.

(Però dur el blocatge de diferencial connectat contínuament és perjudicial quan hem d'anar per carreteres d'asfalt que tenen revolts o corbes).

 

 

2) Fixau-vos en quantes rodes dentades hi ha a la capsa i feu una llista dels conjunts d'aquelles que engranen be (basta indicar el nº d'operador de que es tracta, diferenciant les rodes que hi hagi sobre un mateix operador amb lletres). Indicau si són rodes dentades còniques o cilíndriques, i si són exteriors (amb les dents per la part de fora) o interiors (amb les dents per la part de dins).

Les condicions perquè dues rodes dentades engranin és que tenguin una geometria (forma) compatible. Per això les rodes cilíndriques no engranen be amb les còniques. Però apart de la forma externa, la possibilitat d'engranar depèn del la mesura i forma de les dents. La manera d'indicar el tipus de dents que té una roda dentada (i per tant, de poder saber si pot engranar amb una altre o no sense provar-ho) és amb el mòdul. El mòdul d'una roda dentada és el quocient entre el Diàmetre de la roda (D, en mm.) i el nombre de dents (z). Dues rodes que tenguin el mateix mòdul poden engranar.

3) Calculau el mòdul de dues de les rodes dentades de cada grup de rodes cilíndriques que heu fet abans, i comprovau que són iguals (pot haver lleugeres diferències per errors en la mesura del diàmetre) i comparau els mòduls dels diferents grups i veureu que són diferents. Apuntau el valor de cada mòdul en el grup que li correspon. D'ara endavant, si volguéssiu, podríeu utilitzar el mòdul d'una roda (igual al de les altres amb les que engrana) per calcular aproximadament el nombre de dents que té (encara que és millor contar-les, per saber-ho exacta).

Per a realitzar les pràctiques següents utilitzareu un petit banc de proves per a motors de petita potència, amb el qual es pot mesurar la velocitat de gir d'un motor en un moment concret, i el parell útil a l'eix motor (força que pot fer el motor) en aquell instant.

2) Feis un dibuix esquemàtic (preferiblement croquis de les vistes imprescindibles) del banc de proves que us ensenyi el professor, deixant espai per fer anotacions quan el professor us expliqui el seu funcionament.

3) Avisau al professor perquè us expliqui les parts i el funcionament del banc de treball, i escriviu tot allò que us sembli interessant per després poder-lo utilitzar.

4) Provau el motor elèctric que teniu assignat, de manera que heu de fer al menys 4 mesures diferents de velocitat de gir, parell motor i intensitat consumida. Amb els valors mesurats, heu de dibuixar dues gràfiques damunt d'uns mateixos eixos coordinats: una gràfica M (parell, en Nm) - n (velocitat de gir, en r.p.m.) i una altra de I (intensitat, en A.) - n (velocitat de gir, en r.p.m.)

5) Muntau una combinació de dues politges, de manera que la més petita tengui el motor acoblat i la gran la pugueu connectar al banc de proves. Mesurau els diàmetres de les dues politges i apuntau el valor de dividir el diàmetre de la politja gran entre la petita. Ajustau el banc de proves de manera que la intensitat absorbida pel motor sigui igual al valor més baix de l'apartat anterior. Apuntau la velocitat de gir del sistema i el parell motor. Calculau la relació de transmissió "i" del muntatge de politges (és el quocient entre la velocitat de gir a l'entrada, es a dir, del motor (velocitat que havíeu mesurat abans amb aquesta mateixa intensitat consumida) i la velocitat de gir a la sortida (velocitat que mesurau ara).

Dividir parells motors abans i ara

6) Comparar el valor de les relacions de diàmetres, velocitats i parells

Ídem amb dues etapes

Ídem amb engranatges