UNITAT: OPERADORS TECNOLÒGICS

ACTIVITAT 15: OPERADORS MECÀNICS: CLASSIFICACIÓ

 

Per a contestar aquest guió, hauràs de buscar entre el material que tens al final del guió, en el llibre de text i en els teus coneixements. Com en totes les activitats, es valorarà el teu grau d'autonomia, es a dir, que la puntuació serà tant més alta com més preguntes hagis pogut resoldre correctament sense l'ajuda del professor. A més, si fas preguntes que tenen una resposta directa entre els fulls del guió, perdràs punts automàticament.

Per tant, és aconsellable que segueixis les Normes de realització d'activitats, i llegeixis les fotocòpies adjuntes o pàgines del llibre indicades abans de contestar les preguntes i exercicis proposats, a menys que coneguis la resposta adequada directament.

MATERIAL: Fotocòpies auxiliars: 9 pàgs.

OBJECTIUS: En acabar l'activitat, l'alumne/a ha de poder:

• Recordar els operadors bàsics estudiats anteriorment, i les seves equacions fonamentals.

• Reconeixer operadors més complexos o específics, tanmateix com la seva funció i aplicació.

• Analitzar un mecanisme, identificant el tipus d'operadors que apareixen i la funció que realitzan, utilitzant els noms correctament.

• Representar simbòlicament mecanismes senzills.

• Calcular relacions de moviment senzilles.

DESENVOLUPAMENT:

1) Busca i escriu la resposta a les següents preguntes:

• Què és un operador tecnològic?

• Defineix màquina i mecanisme.

• Per a què serveixen els operadors mecànics.

• Com es pot acumular l'energia mecànica.

• Descriu les semblances i les diferències entre les gomes, les molles i els ressorts?

• Quants tipus de ressorts hi ha? Quan s'usa un o l'altre?

• Per a què serveixen els suports?

• Indica dos mecanismes de dins l'aula que utilitzin algun eix i altres dos que tenguin al menys una guia ( fes un dibuix de la zona on hi ha el suport corresponent)

• Escriu la fórmula que relaciona les forces d'una palanca, les d'una transmissió de politges i les d'un engranatge (indicant que significa cada un dels símbols (lletres) que empris)

2) Dissenya tres mecanismes (un amb palanques, un altre amb politges i el tercer amb rodes dentades) de manera que fent una força de tants Newton com mesos han passat des del teu aniversari, puguis aixecar una resistència de tants N. com els anys que tens. Calcula a més, quin desplaçament (moviment) hauràs de fer perque la resistència s'aixequi tants metres com el dia de la setmana en que vares neixer. (apunta el dia del teu aniversari en el quadern).

3) Dibuixa, defineix i explica la utilitat dels següents operadors: lleva, biela, manovella.

• Té sentit fer servir una lleva totalment cilíndrica ?

4) Identifica els operadors que apareixen en el mecanisme que se t'ha assignat, dibuixa un esquema (amb els símbols normalitzats (fotocòpia)) i apunta en el teu quadern el nom i la funció que fa cada un d'ells. Explica el funcionament conjunt del mecanisme.

5) Idea un mecanisme que inclogui el major nombre possible dels operadors mecànics estudiats, de manera que movent una sola de les parts dels sistema, tots els altres efectuïn algun moviment . Fes l'esquema gràfic i escriu la llista dels operadors que necessites valorant el preu de tot el mecanisme amb la llista de preus que et deixi el professor.

6) Construiu el mecanisme dissenyat a l'apartat anterior.