UNITAT DIDÀCTICA: ESTUDI DE LES ESTRUCTURES

Nom alumne/a 1: _________________

Nom alumne/a 2: _________________

Curs i grup: __________

Data: __________

5- EXPERIÈNCIA AMB PERFILS DE FUSTA:

Introducció:

La facilitat amb que les peces i les estructures aguanten els esforços que reben no depèn només del material del que estan fetes, sinó que també depèn de la forma que tenen.


Les diferents formes que tenen les barres allargades de les estructures s'anomenen perfils. A continuació heu d'experimentar per descobrir quin tipus de perfil aguanta millor un altre tipus d'esforç: el de FLEXIÓ. Per això heu de dibuixar la gràfica de càrrega en front de deformació per als perfils de fusta que us subministrin.

Desenvolupament:

  1. Col·locau els suports que us subministrin els professor tal com mostra la figura.
  2. Posau una tira milimetrada com indica el dibuix, posant el 0 just a la part d’abaix del perfil.
  3. Llavors, començant amb un dels perfils a estudiar, marcau el centre i anau penjant els pesos preparats en l’activitat de formigó com es veu al dibuix (sense superar el pes indicat a la taula, per evitar que el perfil es trenqui).
  4. Apuntau en la taula el pes que duis penjat, i mirau sobre la tira milimetrada la deformació que ha sofert (mirant ben indret per evitar el paralatge).
  5. Apuntau la deformació en la taula.
  6. Després, amb les dades obtingudes heu de dibuixar les gràfiques de cada perfil.

A la part de darrera tens dibuixats els perfils o tipus de bigues que heu d’estudiar

Taula

Càrrega (Kgs)

Deformació (mm)

Biga 1

Biga 2

Biga 3

 

 

 

 

 

 

     

 

Contesta les següents preguntes:

  1. Quin tipus de biga o perfil aguanta més?_____________________
  2. Quin tipus de biga o perfil aguanta menys?____________________
  3. Explica les diferències entre les gràfiques __________________________________ ________________________________________________________________________________________________________________________________________
  4. Suposant que tots els llistons són del mateix tipus de fusta, quin pesa més i quin menys? Comprova-ho calculant l’area de cada perfil i apuntau a continuació.

 

 

Tipus de bigues a estudiar:

OBLIGATORIS

1. Estudi d’una biga de secció quadrada. S = a x a y longitud L

 

a= _____ mm

S= _____ mm2

L= _____ mm.

 

 

2. Estudi d’una biga de secció rectangular. S = a x b y longitud L

a= ______ mm

b= ______ mm posició vertical posició horitzontal

S= ______ mm2

L= ______ mm.

 

 

ADICIONAL

3.Estudi d’una biga amb perfil H.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

UNITAT DIDÀCTICA: ESTUDI DE LES ESTRUCTURES

Nom alumne/a 1: _________________

Nom alumne/a 2: _________________

Curs i grup: __________

Data: __________

EXPERIÈNCIA AMB ESTRUCTURA SIMPLE:

Introducció:

Les estructures reticulars, a més de la seva lleugeresa i estabilitat, tenen un altre avantatge: que les seves barres nomes aguanten esforços de tracció o de compressió, la qual cosa les fa molt fàcils de dissenyar i calcular.

Amb aquesta experiència es preten que sigau capaços de determinar si una barra d'una estructura està sotmesa a tracció o a compressió

Desenvolupament:

Muntau l'estructura que teniu dibuixada a continuació amb les peces que us subministri el professor. Els cargols (perns) els heu d'estrenyer només amb les mans, sense emprar cad tipus d'eina. Llavors col·locau l'estructura en el suport i posau-li el pes on us indiqui el professor i comprovau si aguanta. Si ha aguantat ja podeu començar l'experiment.

Amb cada barra, seguint l'ordre indicat en el dibuix, heu de fer el següent:

  1. Llevar la barra que toqui, deixant la resta correctament cargolades (sense ferramentes)
  2. Comprovar que l'estructura no aguanta el pes que teniu
  3. Posar el cordill en el lloc on heu llevat la barra
  4. Deduiu quin tipus d'esforç feia la barra: si amb el cordill aguanta, la barra "treballava" a tracció. Si el cordill es plega i l'estructura no aguanta, es que la barra "treballava" a compressió.
  5. Sobre l'esquema, posau una T o una C al costat del nº de cada barra, indicant si treballa a tracció o a compressió.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Contesta la següent pregunta: Per què podem saber amb el cordill si l'esforç és de tracció o compressió? :