UNITAT: MATERIALS TÈCNICS

ACTIVITAT 18: CLASSIFICACIÓ I UTILITZACIÓ DELS MATERIALS

(Guió: )

Per a contestar aquest guió, hauràs de buscar entre el material que tens al final del guió, en el llibre de text i en els teus coneixements. Com en totes les activitats, es valorarà el teu grau d'autonomia, es a dir, que la puntuació serà tant més alta com més preguntes hagis pogut resoldre correctament sense l'ajuda del professor. A més, si fas preguntes que tenen una resposta directa entre els fulls del guió, perdràs punts automàticament.

Per tant, es aconsellable que segueixis les Normes de realització d'activitats, i llegeixis les fotocòpies adjuntes o pàgines del llibre indicades abans de contestar les preguntes i exercicis proposats.

1) Llegeix les fotocòpies adjuntes al guió i fes un resum del que signifiquen les següents propietats dels materials (indicant per a cada propietat, al menys un exemple de material que tengui aquella propietat):

• Tenacitat, Ductilitat, Duresa, Elasticitat, Fragilitat, Soldabilitat i Resistivitat.

• Indica, per a cada un dels següents materials, si tenen un bon valor o no de cada una de les propietats de la pregunta anterior:

Acer, Polietilè, Vidre, Alumini, Fusta, Coure, Cautxú, Porcellana, Or, Formigó

2) Utilitzant les fotocòpies, el llibre de text de 3r (pàg. ) i els teus coneixements contesta:

• Què són els materials d'ús tecnològic?

• En quins grans grups se classifiquen aquests materials?

• Fes un esquema escrit d'aquesta classificació, indicant:

- les propietats generals més característiques de cada grup.

- la forma d'obtenció o fabricació.

- les principals aplicacions.

Posa al menys dos exemples de cada grup.

• Què és la metal·lúrgia ? Quina diferència hi ha entre metal·lúrgia i siderúrgia ?

• En quins dos tipus se subdivideixen els materials metàl·lics? Explica les diferències entre els dos tipus.

• Què és el Ferro dolç? Per a que s'utilitza? Quina diferència té amb l'acer?

• Què és un aliatge? Quines avantatges té front als elements purs?

3) Una de les propietats més característiques dels materials és la seva densitat. Busca la definició de densitat.

A continuació has de trobar quina és la densitat dels materials de que estan fetes les peces que te subministrin , per la qual cosa disposaràs d'una balança i d'una proveta graduada amb aigua.

Amb l'ajut d'una taula amb les densitats que té cada material i consultant la classificació dels diferents tipus de materials, que has fet a la pregunta anterior, has d'indicar el tipus de material de que es tracta, indicant a quin grup pertany.

• Per a cada un dels objectes subministrats, calcula quina serà la densitat d'una peça que pesi el doble de la que tu has mesurat.

4) Els materials d'aplicació tècnica es fabriquen i venen amb unes formes determinades que es diuen formes comercials. El preu d'aquestes formes es dóna en funció de la dimensió o magnitud que podem modificar. Així, per exemple, els tubs d'acer es venen a XXX pts/m., ja que quan anam a comprar un tub, podem demanar més o menys metres de llargada, però no podem canviar el seu diàmetre o el seu gruix. Els taulers de fusta, per una altre part, es venen per m2, ja que la el gruix del tauler, que és la tercera dimensió que ens falta, no la podem canviar fàcilment. Si ens interessàs un altre gruix, l'hauríem d'escollir entre un grup determinat que ens ofereix cada fabricant o comerç.

• Busca, per a cada un dels materials de la següent llista, quines són les formes comercials més habituals, indicant en funció de quina magnitud creus que es donarà el preu (es a dir, si seran pts/m, pts/m2, pts/m3 o pts /Kg).

Polietilè, Alumini, Vidre, PVC, Ferro dolç o acer, Fusta.

5) Per a les diferents figures que t'indiquin, explica quin forma comercial escolliries per a fabricar-la, calcula quan et costaria el tros que hauríem d'anar a comprar i, coneixent la densitat del material, calcula quan pesarà la peça fabricada.