ACTIVITAT I: CONSTRUINT PESOS

(Materials metàl× lics: L'Acer)

 

L'objectiu d'aquesta activitat, igual que el de les propostes amb altres materials, és fabricar petits pesos de diferents materials, que ens serviran per anar desenvolupant experiències de classes posteriors. Al mateix temps, aprendreu i/o practicareu l'ús de les eines més simples per a cada un dels materials.

L'acer és un aliatge (aleación) de carboni (carbono) i ferro (el ferro és el material en estat pur, i per tant pràcticament inexistent, encara que es digui així a tots els acers de baix contingut de carboni, com el que vosaltres utilitzareu).

L'activitat consisteix en construir pesos de 50 g., de la forma representada en el dibuix del final, utilitzant el perfil rodó (redondo) d'acer del que disposau. Com veis, primer haureu de calcular de quina llargada heu de tallar el rodo perque, al final, tengui la forma adecuada i el pes exacte.

En el vostre quadern heu d'apuntar, a part del nš i nom de l'activitat, tots els calculs que faceu i tota aquella informació que cregueu interessant. Obtindreu millor puntuació quan més complet estigui el quadern i més exacta sigui el pes de la peça construida (per a cada 5 % de diferència perdreu 1/2 punt)

 

DESENVOLUPAMENT

1) Heu de calcular la llargada a la que heu de tallar el rodó per a que la peça que obtingueu pesi 50 g.

Dada: la densitat de l'acer és de 7800 Kg/m3 aproximadament.

Recorda que la densitat d'un material és la masa d'aquell material (en Kg) dividit pel seu volum (en m3). Com a pista us diré que 1 m3 és igual a 1 000 000 cm3 i que el volum del cilindre (la peça a realitzar pràcticament ho és) el podeu trobar al vostre llibre de matemàtiques, al capítol d'àrees i volums.

2) Una volta heu calculat la mesura, us toca utilitzar les ferramentes. Utilitzant les eines de que disposau i anant molt alerta a no colpejar o ratllar la taula, heu de treballar un poc. Pensau que heu de fer, al menys, una peça cada un de vosaltres.

Passes:

- Col× locau el rodó al cargol de banc, que quedi ben subjecte i de manera que surti de les mordasses el mínim necessari per tallar amb facilitat.

- Marcau, utilitzant la cinta mètrica i el llapis, el nivell per on heu de tallar. Pensau que us convé marcar un poc de més per compensar el xap lateral que heu de fer i per després ajustar amb la llima el pes exacte (si tallau la peça massa curta, no us servirà, i desaprofitar material baixa la puntuació)

- Colliu l'arquet (que és l'eina que s'utilitza per tallar metalls) i col× locau-li la fulla, de manera que les dents tallin quan empenyeu (al contrari de com es fa amb la serra de marqueteria, per fusta). (Pensau que la fulla ha d'estar correctament tensada. Si teniu dubtes, preguntau al professor).

- Feis una petita rascada amb la fulla de la serra, allà on voleu tallar, i després, seguint les instruccions de les fotocopies del final, començau a tallar. (No pitjeu massa la serra contra el material, ja que es rompra la fulla i l'hareu de pagar. Heu de deixar lliscar (patinar) la serra sobre el material, pitjant un poc cap a baix a la vegada).

- Una volta tallat el tros, li heu de fer la ranura lateral. Per això col× locau correctament la peça en el cargol i serrau fins on correspongui.

- Per últim, us toca ajustar la peça al pes exacte. Demanau al professor que us pesi la peça que teniu. Apuntau el pes. Llavors, amb el peu de rei, mesurau l'alçada de la peça, el més exacte que pogueu. Coneixent el pes i el tamany actual de la peça, podeu calcular quin tamany ha de tenir per fer el pes exacte. Anau llimant (amb la llima per metalls, i seguint les instruccions de les fotocòpies del final) fins que obtingueu la mesura adecuada. Demanau al professor que faci la comprovació final.

Quan n'hagueu fet un cada un, feis-ne tants com us doni temps, però això sí, han d'estar completament acabats cada un d'ells.

 

 

OBSERVAU: que l'escala del dibuix que teniu al final és diferent del que solieu veure. Això és perque es tracta d'una escala d'ampliació, és a dir, que el dibuix és més gros que la peça real. Per això hi ha més d'una unitat de dibuix per cada una de la realitat.