UNITAT: MATERIALS I FERRAMENTES.

ACTIVITAT 8b: MATERIALS METÀL× LICS FÈRRICS: TÈCNIQUES DE TREBALL.

1) Llegiu les pàgines 140 i 141 del llibre de text i contestau, en el quadern, les següents preguntes (escriviu sempre els enunciats).

× Quina és la principal diferència entre el serrat dels metalls i el de la fusta?

× Per què serveix l'arc metàl× lic de les serres d'arc (arquets)?

× Quina diferència hi ha entre les fulles de serra per a metalls i les de fusta? Com han de ser les dents de fulles de serrar materials durs?

× Per què s'ha de parar de tant en tant quan s'està tallant? Què podria passar si les cares de la fulla fregassin (rozasen) amb el material?

× Per què serveix el llimat? Com es diuen les eines empleades per desbastar la fusta? I les utilitzades per als materials metàl× lics? Quina diferència hi ha entre elles?

× Què és el picat d'una llima? Quants tipus de llimes hi ha?

× Què vol dir que una llima s'esmussa (embota)? Amb quina eina es pot desesmussar?

× Per què necessiten els acers un acabat superficial? Per què s'han de pintar les coses en llocs ben ventilats?

2) Llegiu ara la fotocòpia que s'adjunta en aquest guió.

× Per què s'han de fer dos esforços simultanis?

× De quin material són les fulles de serra? Quins elements químics se solen utilitzar en aquests aliatges?

× De què dependrà el tipus de dents de la serra que escolliguem?

× Per què estan inclinades a un costat i l'altre les dents de les fulles de serra?

× Què és millor per tallar un peça prima (delgada), un fulla amb dents petites o grosses? I per una peça gruixada? Per què?

× Quantes "anades i tornades" s'han de fer en un minut? Calcula quants segons ha de durar cada "anada i tornada".

3) Seguint els consells i instruccions de l'apartat anterior i col× locant els peus com us explicava l'activitat d'introducció, heu de tallar per la meitat el rodó (redondo) d'acer que teniu dalt la taula. Recordau d'anar fent petits descansos per deixar que la fulla de la serra es vagi refredant, ja que si s'encalentis massa perdria la seva duresa i es desgastaria ràpidament. Anau fent relleus (relevos) fins que acabeu de tallar la barra.

4) Els acers més utilitzats es presenten comercialment en forma de barres allargades anomenades PERFILS (perfil). Cada perfil es caracteritza per la forma i les mesures de la seva SECCIÓ. La secció (sección) d'un perfil (que no és més que un prisma molt allargat) és la base del perfil. La millor manera de veure la secció d'un perfil es tallant un tros del perfil i mirant la zona tallada (encara brillant, sense rovellar). Es per aixó que se li diu secció (= tall)

En el comerç existeixen una gran quantitat de perfils amb seccions de diferents formes i tamanys. A part del rodó que heu tallat, teniu algunes mostres d'altres perfils dalt la taula.

La manera més habitual d'anomenar cada tipus de perfil es amb la lletra a la que es sembla el seu perfil i les seves mesures més característiques. A més, per poder coneixer els perfils existents i les característiques que tenen, existeixen unes taules (tablas) ordenades per diferents formes i mesures de perfils. Algunes d'aquestes taules les teniu dalt la taula.

× Utilitzant les taules que teniu, buscau el nom (forma i mesura) de cada un dels tipus de perfil que teniu numerats a la taula. A les taules hi ha una columna on indica el pes (peso) de cada metre de perfil; escriviu quant pesarà un metre de cadasqun dels vostres perfils.

5) Per acabar resumint, contestau:

× Què és un perfil?. Com es caracteritza?. Què és la secció d'un perfil?