UNITAT: MATERIALS I FERRAMENTES.

 

ACTIVITAT 7b: MATERIALS ORGÀNICS: LA FUSTA. TÈCNIQUES DE TREBALL.

 

 

1) Llegiu les pàgines 42 i 43 del llibre de text i la fotocòpia que teniu després del guió. Contestau les següents preguntes:

 

× Quina ferramenta s'utilitza per serrar? Com es diuen els fragments de material que la ferramenta arrabassa (arranca) del material?

× Què s'ha de fer abans de tallar? Per què no s'han de bufar les partícules despreses del material?

× Fes un esquema de l'arc de marqueteria, indicant el nom de cada part i de quin material està feta.

× Quins tipus de xerracs (serruchos) hi ha? De què depen que s'emplei un o l'altre? Per què serveix el xerrac de punta? Quin és el tipus de xerrac que vosaltres teniu per a emplear?

× Fixa't amb les dents del xerrac (puntes de la fulla del xerrac). Quan us sembla que tallen, quan pitjau o quan estirau del xerrac? Al moviment (estirar o pitjar) en que l'eina talla se li diu sentit de tall (sentido de corte).

× Per què no s'ha de fer pressió en el recorregut de retorn (sentit contrari al de tall) ? Com pots evitar que es facin estelles (astillas) al final del tall?

 

2) Llegiu ara les pàgines 84 i 85 del llibre i contestau les qüestions següents:

 

× En què consisteix el llimat? Després de quina operació es fa?

× Com s'anomenen les eines de llimar? De quins materials estan fetes?

× Quina és la ferramenta que s'emplea per llimar les superfícies metàl× liques? Per què serveix la raspa (escofina)?.

 

3) Demanau ara un tros de llistó al professor amb el que haureu de realitzar les operacions que s'expliquen més endavant. Aquestes operacions les heu de fer alternadament, es a dir, fent cada un de vosaltres una part:

a - Heu de tallar un tros de 10 cm. Abans de tallar, una volta tengueu marcat i col× locat el llistó en el cargol (procurant no aixafar (echafar) la fusta), avisau al professor perque us doni el seu Vist i Plau.

b - Fixau-vos amb la peça dibuixada en vistes, al final del guió. Amb el tros que heu tallat, heu de pensar i fer un esbós (boceto), en el vostre quadern, dels talls que heu de fer per aconseguir dues peces com les representades.

Abans de començar a tallar, avisau al professor perque us revisi l'esbós.

 

c - Revisada i acceptada la planificació de xerracades, començau a tallar la fusta per obtenir, cada un, una de les peces desitjades.

Apuntau el vostre nš de llista, amb llàpis, a una de les cares de les peces fetes i entregau-les.

4) Tornau-vos a fixar amb el dibuix de les vistes de les peces i contestau:

× A quines unitats corresponen les mesures (medidas) que apareixen al dibuix?

× A quina escala està dibuixat? Quants de mm. es dibuixen per cada mm. de l'objecte real? I per cada cm., quants cm. s'han de dibuixar?

5) Dibuixau una perspectiva cada un (un la caballera, l'altre la isomètrica) de la peça que heu fet, a escala 2:1 (es a dir, dibuixant 2 cm. per cada cm. del objecte real).