ACTIVITAT III: CONSTRUINT PESOS

(Materials pètrics: El guix)

 

L'objectiu d'aquesta activitat, igual que el de les propostes amb altres materials, és fabricar petits pesos de diferents materials, que ens serviran per anar desenvolupant experiències de classes posteriors. Al mateix temps, aprendreu i/o practicareu l'ús de les eines més simples per a cada un dels materials.

El guix és un dels aglomerants hidràulics que, junt amb el ciment (amb les seves variants) i la calç, més s'empleen avui dia. Aquests materials es diuen pètrics (pétreos) perque una volta endurits tenen consistència de pedra (de fet, moltes pedres tenen una composició química semblant a aquests materials). La diferència del guix respecte al ciment és que el guix no necessita mesclar-se amb àrids per poder-se utilitzar i que s'endureix (farga (fragua)) més ràpid. Per contra, el guix no queda tan dur com el morter de ciment i arena i a més, es torna a reblanir quan li cau aigua damunt.

L'activitat consisteix en construir pesos de 25 g., de la forma representada en el dibuix del final, utilitzant guix. Com veis, primer haureu de calcular de quina llargada heu de construir el motllo per fer les peces de guix perque, al final, tengui la forma adecuada i el pes exacte.

En el vostre quadern heu d'apuntar, a part del nš i nom de l'activitat, tots els calculs que faceu i tota aquella informació que cregueu interessant. Obtindreu millor puntuació quan més complet estigui el quadern i més exacta sigui el pes de la peça construida (per a cada 5 % de diferència perdreu 1/2 punt)

 

DESENVOLUPAMENT

1) Heu de calcular l'alçada que ha de tenir el motllo on ficareu el guix en estat pastós, per obtenir, una volta sec, pesos de 25 g.

Dada: la densitat del guix una volta endurit és de Kg/m3.

Recorda que la densitat d'un material és la masa d'aquell material (en Kg) dividit pel seu volum (en m3). Com a pista us diré que 1 m3 és igual a 1 000 000 cm3 i que el volum del cilindre (la peça a realitzar pràcticament ho és) el podeu trobar al vostre llibre de matemàtiques, al capítol d'àrees i volums.

Teniu en compte que el guix, quan s'endureix, perd part de l'aigua que li ficau per pastar-lo, i per tant, es contreu (se contrae). Per això, haureu de fer motllos aproximadament un 10% més alts que la mesura teòrica que obtingueu, per tal de compensar aquesta contracció (a més, vigilau de no posar massa aigua ja que la contracció serà molt superior).

 

2) Una volta heu calculat la mesura, us toca utilitzar les mans i les ferramentes. Utilitzant les eines de que disposau i anant molt alerta a no colpejar o ratllar la taula, heu de treballar un poc. Pensau que heu de fer, al menys, tres peces cada un de vosaltres.

Passes:

 

- Utilitzant la cartulina de que disposau i el cel× lo que heu de dur vosaltres, preparau els motllos que necessitau per fer les peces, tenint en compte que el motllo ha de dur feta la forma perque quedi la ranura que han de tenir les peces (i millor que en prepareu un parell de més, per si alguna us surt malament).

- Preparau la pasta de guix, mesclant la pols amb aigua fins que tengui una consistència semi-pastosa, el mínim per poder abocar-la.

- Ompliu els motllos que heu preparat, procurant que queden ben omplerts (sense bosses d'aire dins, o racons sense omplir).

- Mentre esperau que s'endureixi, aprofitau per calcular l'alçada que haurien de tenir les peces si en lloc de tenir la base circular tinguessin:

× La base quadrada de 2,5 cm de costat.

× La base en forma d'un triàngul que tengués una base de 3 cm i una alçada de 2 cm.

- Una volta dur, llevau-li el motllo a les peces i demanau al professor que us les pesi. Apuntau el pes. Llavors, amb el peu de rei, mesurau l'alçada de la peça, el més exacte que pogueu. Coneixent el pes i el tamany actual de la peça, podeu calcular quin tamany ha de tenir per fer el pes exacte. Anau llimant (amb el paper de vidre (papel de lija), anant alerta de no rompre la peça, fins que obtingueu la mesura adecuada. Demanau al professor que faci la comprovació final.

 

 

OBSERVAU: que l'escala del dibuix que teniu al final és diferent del que solieu veure. Això és perque es tracta d'una escala d'ampliació, és a dir, que el dibuix és més gros que la peça real. Per això hi ha més d'una unitat de dibuix per cada una de la realitat.