ACTIVITAT 10: MATERIALS PLÀSTICS:

CARACTERÍSTIQUES I TÈCNIQUES DE TREBALL.

(Guió: )

Per a realitzar aquesta activitat, hauràs de buscar entre la informació que tens en els teus apunts, en el llibre o al final del guió (fotocòpies, dibuixos, ...). Com en les activitats que vares fer en el primer trimestre, es valorarà el teu grau d'autonomia, es a dir, que la puntuació serà tant més alta com més preguntes hagis pogut resoldre correctament sense l'ajuda del professor. A més, recorda que si fas preguntes que tenen una resposta directa entre els fulls del guió, perdràs punts automàticament.

Per tant, es aconsellable que segueixis les Normes de realització d'activitats, pensis i busquis be, abans de reclamar l'atenció del professor.

MATERIAL: 4 peces de plàstic, 1 tros de polistirè expandit amb 10 agulles,. 1 tros de polistirè expandit per tallar.

Primer día: Copiau els enunciats (deixant espai entre enunciat i enunciat per respondre) i responeu, a casa si es necessari, les següents qüestions:

1) Amb les fotocòpies incloses en aquest guió contestau les preguntes que se us fan, just després dels enunciats:

Per què els plàstics fan la competència a la fusta i als metalls?

De quina matèria primera s'obtenen la majoria dels plàstics? Com es diu el procés pel que es transformen els compostos refinats en plàstics?.

Quines són les presentacions dels plàstics més usuals en el comerç?

Quin va ser el primer plàstic? Quan es va fabricar? A partir de quan es produeix un important avanç a la indústria dels plàstics?

Quines són les característiques comunes de la majoria dels plàstics? En quin dos grups es classifiquen els plàstics? Dóna dos exemples de cada grup.

Resumeix els mètodes de fabricació bàsics dels plàstics.

Escriu el significat de les inicials: PS, PP, HDPE i PVC.

Què passarà si tocau un plàstic termoplàstic amb una cosa molt calenta ? I a un plàstic termoestable ?

2) Buscau a casa peces de plàstic que duguin les lletres identificatives marcades i feis una llista en el vostre quadern com la de l'exercici 3, indicant el tipus de peça que és, la utilitat, l'aspecte i el plàstic (nom i grup) de que es tracta. Heu de posar també la marca del producte que conté. Per cada objecte complet de la llista tendreu 1 punt.

3) Busca a les fotocopies les diferents formes comercials que podem trobar a les tendes especilitzades per els seguents plastics: PVC, Metacrilat i PS.

4) Contesta les seguents preguntes referents a les tecniques de treball amb plastics:

Com es poden tallar els plastics rigids? Quines precaucions s'han de tenir quan es foradan ?

Explica el proces per doblegar els termoplastics i els termoestables.

2n i 3r dia: Activitats per l'aula-taller

1) A continuació, de les peces de plàstic que teniu a la taula, indicau el tipus d'objecte que és i la seva utilitat, l'aspecte que té (color, forma, duresa, ...), el plàstic de que està fet (buscau les lletres d'identificació), afegint el grup al que pertany aquest plàstic.

2) A un tros de paper de 30 mm x 50 mm. cadascun de vosaltres ha de dibuixar la inicial del seu nom tan grossa com podeu i després l'heu de retallar amb les tisores. Avisau al professor per posar en marxa la serra de Polistirè a la 1Š posició i esperau que s'encalenteixi durant 30 segons. Després, de la placa de polistirè (suro blanc) que us donin tallau cadascú un rectangle de 3 cm. x 5 cm. Damunt del rectangle col·locau la vostra lletra, clavada amb agulles. Després d'això heu de retallar la forma de la lletra en el Polistirè, resseguint el perfil de la lletra de paper.

· Per què creïs que es talla el polistirè? Quin tipus de plastic es, doncs?

3) Demanau al profesor l'únió de tubs per a clefacció i observau la zona de soldadura.

4) Realitzau les activitats propostes en l'activitat de PLANIFICACIÓ.