UNITAT: MATERIALS I FERRAMENTES.

ACTIVITAT 9: MATERIALS METÀL·LICS FÈRRICS:

CARACTERÍSTIQUES I TÈCNIQUES DE TREBALL.

(GUIÓ: )

Per a realitzar aquesta activitat, hauràs de buscar entre la informació que tens en els teus apunts, en el llibre o al final del guió (fotocòpies, dibuixos, ...). Com en les activitats que vares fer en el primer trimestre, es valorarà el teu grau d'autonomia, es a dir, que la puntuació serà tant més alta com més preguntes hagis pogut resoldre correctament sense l'ajuda del professor. A més, recorda que si fas preguntes que tenen una resposta directa entre els fulls del guió, perdràs punts automàticament.

Per tant, es aconsellable que segueixis les Normes de realització d'activitats, pensis i busquis be, abans de reclamar l'atenció del professor.

MATERIAL AUXILIAR: Fotocòpies de recolzament: 4 pàg. 4 peces de materials ferrics. 1 figura de fusta per a croquisar.

OBJECTIUS: Al final de l'activitat l'alumne/a ha de:

• Conèixer els sistemes d'obtencio dels minerals i concretament dels metalls ferrics.

• Saber els noms i els materials de que estan fetes les eines de serrar metalls i les seves parts.

• Distingir els diferents tipus d'acer segons la seva aplicacio.

• Coneixer les caracteristiques i l'us del peu de rei.

• Practicar la utilitrzacio de mesures de superficie i volum.

DESENVOLUPAMENT:

Primer día: Copiau els enunciats (deixant espai entre enunciat i enunciat per respondre) i responeu, a casa si es necessari, les següents qüestions:

1) Utilitzant el llibre de text de la pàgina 30 a la 33 (pàgines 98 a la 101 del llibre en castellà), contestau les següents preguntes, després de l'enunciat corresponent.

Què és l'explotació (laboreo) d'una mina? Quines màquines se solen utilitzar?

Quin nom reben les acumulacions naturals de mineral? Escriu tres materials que s'obtenen de mines a cel obert.

Quines parts tenen les mines subterrànies?

Mira el mapa de la plana 30 del llibre i escriu dos llocs d'Espanya (indicant la provincia o Comunitat Autònoma a la que pertanyen) on hi hagi jaciments (yacimientos) dels tres minerals que el professor t'assenyali d'entre els següents: Urani, Mercuri, Marbre, Estany, Ferro, Plom, Tungstè.

Quins tipus de minerals es poden aconseguir a les Illes Balears ?

Què és l'enriquiment dels materials? Escriu per ordre quines són les seves fases i explica-les.

Escriu el nom dels principals minerals de ferro (rendibles industrialment)

Quina diferència hi ha entre Metal·lúrgia i Siderúrgia?

Quin nom rep el lloc on es fonen les menes de ferro? Quin combustible s'utilitza i per què ?

Quins són els principals productes siderúrgics? Quina és la densitat del ferro dolç?

Calcula quant pesaria una llauna de Coca-cola (330 cm3) si estigués plena de ferro dolç. Compara-ho amb el que pesava, com a màxim, la llauna plena de fusta massissa.

Escriu les semblances i les diferències que hi ha entre ferro dolç, acer i fosa (fundició) i dóna dos exemples d'objectes fabricats en cadascun d'aquests materials.

Que vol dir que l'acer és dúctil i mal·leable?

Per què s'afegeixen elements en la fabricació dels acers aliats?

2) Llegiu les pàgines 104 i 105 (140 i 141 en castellà) del llibre de text i contestau, en el quadern, les següents preguntes (escriviu sempre els enunciats).

Quina és la principal diferència entre el serrat dels metalls i el de la fusta?

Per a què serveix l'arc metàl·lic de les serres d'arc (arquets)?

Quina diferència hi ha entre les fulles de serra per a metalls i les de fusta? Com han de ser les dents de fulles de serrar materials durs?

Per què s'ha de parar de tant en tant quan s'està tallant?

Què és el picat d'una llima? Quants tipus de llimes hi ha?

Què vol dir que una llima s'esmussa (embota)? Amb quina eina es pot desesmussar?

Per què necessiten els acers un acabat superficial? Per què s'han de pintar les coses en llocs ben ventilats?

3) Llegiu ara la fotocòpia que s'adjunta en aquest guió.

Quins són els dos esforços simultanis que s'han de fer quan es talla?

De què dependrà el tipus de dents de la serra que escolliguem?

Per què estan inclinades a un costat i l'altre les dents de les fulles de serra?

Explica per què és millor tallar un peça prima (delgada) amb una fulla de dents petites que amb una de dents grosses

4) El peu de rei és un instrument de mesura molt utilitzat tècnicament. Consulta el material que tens i contesta:

• Fes un dibuix del peu de rei i indica amb quines parts es poden prendre mesures?

• Quin tipus de dimensions es poden mesurar amb cada part?

• Resumeix les precaucions d'ús.

• Dibuixa el nònius?

• Fes un dibuix de com quedaria el nònius sobre el regle fix, si mesuràssim una peça que tengués la mateixa longitud que la teva edat (cada any correspon a 1 mm. i cada mes que sobrepassi l'any, a mig mm.)

5) La superfície de figures geomètriques es pot calcular utilitzant fórmules matemàtiques. Amb el que saps de cursos anteriors i recolzat amb les taules del final del guió, escriu les fórmules de l'àrea de les següents figures:

Triangle, Cercle i _____________ (el professor te n'indicarà un dels següents: trapezi, Hexàgon Octògon, paral·lelogram, corona circular, sector circular, el·lipse)

6) Mesures de volum:

• Escriu la relació existent entre litres i m3

Com en el cas de superfícies, hi ha fórmules per calcular el volum de figures geomètriques regulars. Escriu la fórmula per a calcular el volum de prismes i d'alguna de les següents figures (la que et digui el professor):

Piràmide, Con, Tronc de con, Cilindre truncat, esfera.

2n i 3r dia: Activitats per fer a l'aula-Taller

1) De les peces numerades que et donin, escriu al costat del nombre (numero), quin tipus d'objecte és, de quin tipus d'acer aliat penses que està fet i si creus que es pot doblegar molt sense trencar-se o no .

 

2) Seguint els consells i instruccions referents a la serrada de metalls i col·locant els peus com se us explicava en l'activitat d'introducció per a la llimada o la serrada de fusta, heu de tallar el tros que us digui el professor per fer la peça que teniu dibuixada en el plànol del final, utilitzant el tros d'acer que us donaran. Recordau d'anar fent petits descansos per deixar que la fulla de la serra es vagi refredant, ja que si s'encalentís massa perdria la seva duresa i es desgastaria ràpidament. Anau fent relleus (relevos) fins que acabeu de tallar la barra. (mentre un talla, l'altre pot anar fent la resta de l'activitat.

 

3) Utilitzant el peu de rei que teniu, mesurau i dibuixau un croquis (les tres vistes) de la peça que us subministri el professor.

 

4) Quan les figures són irregulars, hem de calcular la seva superficie o el seu volum per trossos, buscant figures regulars que s'assemblin a les parts que té o que li falten (per forats o ranures que tengui) el nostre objecte:

• Calcula la superfície de material emprat per fer la peça que has croquisat abans i expressa el resultat en m2 i en cm2.

• Calcula el volum de la peça que has croquisat a l'apartat 6 i expressa el resultat en mm3 i en cm3

OPCIONAL: (si has fet totes les preguntes anteriors, demana-ho al professor)

RESUM MATERIALS FERRICS.

5) Per acabar resumint, contestau:

Què és un perfil?. Com es caracteritza?. Què és la secció d'un perfil?

Quin nom rep el lloc on es fonen les menes de ferro? Quin combustible s'utilitza i per què ?

Quins són els principals productes siderúrgics? Quina és la densitat del ferro dolç?

Escriu les semblances i les diferències que hi ha entre ferro dolç, acer i fosa (fundició) i dóna dos exemples d'objectes fabricats en cadascun d'aquests materials.

Que vol dir que l'acer és dúctil i mal·leable?

Quina diferència hi ha entre les fulles de serra per a metalls i les de fusta? Com han de ser les dents de fulles de serrar materials durs?

Per què s'ha de parar de tant en tant quan s'està tallant?

Què és el picat d'una llima? Quants tipus de llimes hi ha?

Què vol dir que una llima s'esmussa (embota)? Amb quina eina es pot desesmussar?

Per què necessiten els acers un acabat superficial? Per què s'han de pintar les coses en llocs ben ventilats?

 

 

 

 

APROFUNDIMENT OPCIONAL DE MATERIALS FERRICS

 

Els acers més utilitzats es presenten comercialment en forma de barres allargades anomenades PERFILS (perfil). Cada perfil es caracteritza per la forma i les mesures de la seva SECCIÓ. La secció (sección) d'un perfil (que no és més que un prisma molt allargat) és la base del perfil. La millor manera de veure la secció d'un perfil es tallant un tros del perfil i mirant la zona tallada (encara brillant, sense rovellar). Es per això que se li diu secció (= tall)

En el comerç existeixen una gran quantitat de perfils amb seccions de diferents formes i mesures. A part del rodó que heu tallat, us donaran altres mostres de perfils.

La manera més habitual d'anomenar cada tipus de perfil es amb la lletra a la que es sembla el seu perfil i les seves mesures més característiques. A més, per poder conèixer els perfils existents i les característiques que tenen, existeixen unes taules (tablas) ordenades per diferents formes i mesures de perfils.

Utilitzant les taules que teniu, buscau i escriviu el nom (forma i mesura) de cada un dels tipus de perfil que teniu numerats a la taula. A una columna de les taules (normalment la darrera) indica quant pesa un metre del perfil; escriviu quant pesaran 30 cm. de cadascun dels vostres perfils.