UNITAT: MATERIALS I FERRAMENTES.

ACTIVITAT 8: MATERIALS ORGÀNICS: LA FUSTA.

CARACTERÍSTIQUES I TÈCNIQUES DE TREBALL.

( GUIÓ: )

 

1) Llegiu les pàgines 12 i 13 del vostre llibre de text ( 10 i 11 del llibre en castellà) i després contestau les següents preguntes (com sempre, escrivint abans els enunciats):

Quines unitats té la densitat d'un material? Quant pesarà, com a mínim, 1 cm3 de fusta? I com a màxim?

Calcula quant pesarà, com a màxim i com a mínim, una peça amb forma de llauna de Coca-cola (330 cm3) feta de fusta massissa.

Què és la duresa d'un material? I la resistència mecànica?

En quina direcció és més fàcil de tallar la fusta?

Les fustes són materials conductors o aïllants de la calor? I de l'electricitat?

Per què?

Escriu dos característiques físiques de les fustes. Escriu ara dos característiques superficials.

Com es diuen els tipus de fusta que s'empren per fer embalatges? I les usades per fer mobles? Indica dos arbres que donin fustes d'un tipus i dos de l'altre.

Dels trossos numerats que et doni el professor, escriu la forma comercial a que correspon.

Quines aplicacions té la pasta de cel·lulosa? Quin gruix tenen normalment les planxes de tablex? Què és el gofratge (gofrado) i per què serveix?

2) Llegiu l'apartat sobre paper reciclat de la pàgina 19 (pág. 17.)

Quins avantatges té utilitzar paper reciclat?

 

3) Llegiu les pàgines 82 i 83 del llibre de text (42 i 43 del llibre castellà). Contestau les següents preguntes:

 

Quina ferramenta s'utilitza per serrar? Com es diuen els fragments de material que la ferramenta arrabassa (arranca) del material?

Què s'ha de fer abans de tallar? Per què no s'han de bufar les partícules despreses del material?

Fes un esquema de l'arc de marqueteria, indicant el nom de cada part i de quin material està feta.

Quins tipus de xerracs (serruchos) hi ha? De què depèn que s'empri un o l'altre? Per què serveix el xerrac de punta? Quin és el tipus de xerrac que vosaltres teniu per a utilitzar?

Fixa't amb les dents del xerrac (puntes de la fulla del xerrac). Quan us sembla que tallen, quan pitjau o quan estirau del xerrac? Al moviment (estirar o pitjar) en que l'eina talla se li diu recorregut de tall (sentido de corte).

Per què no s'ha de fer pressió en el recorregut de retorn (sentit contrari al de tall) ? Com pots evitar que es facin estelles (astillas) al final del tall?

4) Demanau ara un tros de fusta al professor amb el que haureu de realitzar les operacions que s'expliquen més endavant. Aquestes operacions les heu de fer alternadament, es a dir, fent cada un de vosaltres una part:

b - Fixau-vos amb el dibuix que us doni el professor per a construir: Amb quin tipus de representació gràfica està dibuixat ?

a - Amb el tros de fusta que us ha donat el professor, heu de pensar i fer un esbós (boceto), en el vostre quadern, dels talls que heu de fer per aconseguir una peça com la del dibuix. Després col·locau la fusta en el cargol (procurant no aixafar (echafar) la fusta), avisau al professor perquè us doni el seu Vist i Plau.

Abans de començar a tallar, avisau al professor perquè us revisi l'esbós i la col·locació de la peça.

c - Revisada i acceptada la planificació de xerracades, començau a tallar la fusta per obtenir la peça desitjada.

Apuntau el vostres noms i curs, amb llapis, a una de les cares de la peça feta i entregau-la.

5) Tornau-vos a fixar amb el dibuix de la peça i contestau:

A quines unitats corresponen les mesures (medidas) que apareixen al dibuix?

A quina escala està dibuixat? Quants de mm. es dibuixen per cada mm. de l'objecte real? I per cada cm., quants cm. s'han de dibuixar?

 

6) Llegiu ara les pàgines 92 i 93 del llibre de text (84 i 85 del llibre en castellà) i contestau les qüestions següents:

 

En què consisteix el llimat? Després de quina operació es fa?

Com s'anomenen les eines de llimar? De quins materials estan fetes?

Quina és la ferramenta que s'usa per llimar les superfícies metàl·liques? Per què serveix la raspa (escofina)?.