UNITAT: MATERIALS I FERRAMENTES

ACTIVITAT 7: EINES ES AUXILIARS TÈCNIQUES BÀSIQUES.

IMPORTANT:

Com ja se us va dir, a la rea de tecnologia treballareu amb ferram que, mal utilitzades, us poden fer alguna ferida. Per això és important que quan manegeu enes estigueu molt pendents del que estau fent. Heu de utilitzar sempre els guants, les ulleres, mascaretes 1 altres peces de seguretat que se us deixin. EN CAP CAS heu de jugar amb les ferramentes .

Per altra banda, ja que els treballs amb materials que fareu produeixen pols i encenalls (virutas), se us recorda que heu de netejar la zona on heu treballat, ˇ deixar les cines 1 materials col·locats igual o millor del que es heu trobat. Al final de la classe les heu de fregar amb un padàs (trapo> que tengui un poc d'oli de maquines, aquelles emes que heu empleat que es puguin rovellar (oxidan.

MATERIAL AUXlLIAR: Fotocòpies ternes ferramentes de GALILEO 2G00, d'Alecop. Cargol de banc. 2 serjants. 1 Llima i

1 Raspa.

MATERIAL DE L'ALUMNE: Guants de treball.

1> Llegiu la pagina 4~ del llibre de text i contestau en el vostre quadern les preguntes següents, després d'escriure l'enunciat:

• Com es duen les parts del cargol de banc (tomo o tornillo de banco) que aguanten les peces (0e' zas) que s'han de treballar? Com sobrin i tanquen aquestes parts?

• 'Per què no s'ha de descargolar el cargol fins el final?

• Com podem evitar que les mordasses marquin els materials tous (blandos>?

• Fes un esquema del serjant (sargento), indicant quines són les seves diferents parts. Per que. s'utilitza aquest tipus d'eina?

2) Llegiu les fotocòpies que hi ha després del guió l contestau:

• De quin material estan tetes les hm es?

• Quan heu d'escollir una llima, de què depèn el nombre (número) de dents? la forma de la llima?

• Com es cull el mànec (mango) de la Ilima? Fes un esbós (boceto> de com s'ha de collir. Per què no s'han de col·locar les zones que heu de tallar o llimar lluny de les mordasses del cargol?

• Dibuixa amb guix, dalt d'un cartró com col·locaries els peus si haguessis d'empènyer amb força al teu company. Ara compara-ho amb el dibuix de les fotocòpies de com s'han de col·locar els peus quan llimau o serrau alguna peça. Demanau el Vist i plau del professor i llavors feis el dibuix: de la posició dels peus en el vostre quadern.

RECORDAU:

. DE

Quan es col·loca una peça en el cargol de banc o subjectada amb serjants, s'ha de situar de manera que la zona que voleu treballar (serrar llimar etc.) estigui prop (cerca) de les mordasses separada uns 2 cm. per no tallar el cargol o la taula.

Què passarà si col·locau la peça amb la part a tallar molt lluny de les mordasses?

3) Fixau la peca que us doni el professor amb el cargol de banc o amb serjants, segons us digui el. Després de demanar permís al professor, llimau el tros que el us digui.