UNITAT: MATERIALS I FERRAMENTES.

ACTIVITAT 6: MATERIALS ORGÀNICS: LA FUSTA.

TÈCNIQUES DE TREBALL.

MATERIAL AUXILIAR: Fotocòpies: 2 pàg.

OBJECTIUS: Al final de l'activitat l'alumne/a ha de:

• Conèixer les eines per serrar i llimar la fusta.

• Saber els noms i els materials de que estan fetes les seves parts.

• Utilitzar correctament les ferramentes estudiades, tanmateix com el seu manteniment.

DESENVOLUPAMENT:

Primer día: Copiau els enunciats (deixant espai entre enunciat i enunciat per respondre) i responeu, a casa si es necessari, les següents qüestions:

1) Llegiu les pàgines 82 i 83 del llibre de text (42 i 43 del llibre castellà). Contestau les següents preguntes:

 

1.Escriu les passes a realitzar quan s'ha de tallar una peça de fusta.

2.Per què el títol del capítol que estàs llegint és: tècnica d'arrencada d'encenalls.

3.Indica quines eines d'arrencada d'encenalls (per fusta) teniu al pannell de ferramentes. Dibuixa-les i posa el nom de les seves parts.

4.Quin tipus de xerrac utilitzaríeu per fer un forat interior i quin per fer un tall de precisió?

2) Llegiu les fotocòpies que hi ha després del guió i les pàgines 92 i 93 del llibre de text (84 i 85 del llibre en castellà) i contestau:

a) Dibuixa una llima indicant les parts que té i el material de cada part.

b) Totes les llimes tenen les dents iguals? Quines diferencies pot haver?

c) Quina relació hi ha entre el tipus de dents i la quantitat de dents.

d) Quan s'utilitzen les llimes de dents més grosses?.

e) Explica com es cull el mànec (mango) de la Ilima? Fes un esbós (boceto) de com s'ha de collir.

RESUM:

a) Quina ferramenta s'utilitza per serrar? Com es diuen els fragments de material que la ferramenta arrabassa (arranca) del material?

b) Per què no s'han de bufar les partícules despreses del material?

c) Quan tallen les dents del xerrac, quan pitjau o quan estirau del xerrac?

d) Com pots evitar que es facin estelles (astillas) al final del tall?

e) Després de quina operació es llima?

f) Com s'anomenen les eines de llimar? De quins materials estan fetes?

g) Quina és la ferramenta que s'usa per llimar les superfícies metàl·liques? Per què serveix la raspa (escofina)?.

Resta de dies:

1) Demanau un cartró al professor i dibuixau amb guix, com col·locaríeu els peus si haguéssiu d'empènyer amb força el cargol de banc en la direcció que es mouen les mordasses. Ara compara-ho amb el dibuix de les fotocòpies de com s'han de col·locar els peus quan serrau o llimau alguna peça. Demanau el Vist i plau del professor i llavors feis el dibuix: de la posició dels peus i del cargol, vista en planta (des del sostre) en el vostre quadern.

 

2) Amb el tros de fusta que teniu assignat dibuixau (amb llapis) les peces que heu de tallar per fer el treball que us digui el professor de manera que aprofiteu el material el millor possible. Demanau el Vist i plau del professor i començau a tallar.

Apuntau el vostres noms i curs, amb llapis, a una de les cares de les peces feta i guardau-les a la caixa del vostre grup.

 

1.Fes un dibuix de les dents del xerrac per explicar com tallen.

d) Dibuixau les llimes que teniu al pannell, posau el nom i per què serveix cada una.

5) Utilitzant les llimes adequades, ajustau les peces que heu tallat abans.

6) Seguiu la resta de passes indicades en la fulla de procés