UNITAT: ELECTRICITAT

ACTIVITAT 20: MECANISMES ELÈCTRICS.

Aquest guió té una sèrie d'activitats pràctiques que has de realitzar durant les classes, i algunes preguntes teòriques o més intel·lectuals que podràs contestar, una vegada fetes les pràctiques, a casa. Algunes són voluntàries, i per tant has de contestar-les només si vols o tens temps de sobra, i donaran punts extra (però únicament si abans has fet totes les parts obligatòries).

Recorda que es valorarà el teu grau d'autonomia i que segueixis les Normes de realització d'activitats.

MATERIAL: Taulell de mecanismes (demanar a professor), làmpada, motor elèctric de C.C. amb suport, brunzidor, commutador de creuament i pila de 4.5 V.

OBJECTIUS: Amb aquesta activitat es pretén que l'alumne:

• Reconegui diferent tipus de mecanismes elèctrics habituals.

• Utilitzi diferents receptors elèctrics estudiats.

• Interpreti circuits elèctrics simples.

• Realitzi muntatges elèctrics senzills per obtenir funcions domèstiques normals.

DESENVOLUPAMENT:

1) Identificar els diferents mecanismes de que es disposa al taulell subministrat, dibuixant amb retolador Veleda el símbol gràfic corresponent a cada mecanisme, orientat d'acord amb la seva posició al taulell.

2) Muntar els següents circuits:

• Polsador amb llum Polsador amb motor Polsador amb brunzidor.

• Interruptor amb llum Interruptor amb motor Interruptor amb brunzidor.

• Circuit d'encesa alternativa de llum i de motor (llum encesa si motor parat)

• Idem abans amb indicació acústica de motor encès.

3) Realitzar els següents circuits:

• Inversor del sentit de gir d'un motor.

• Control d'un brunzidor (polsador), d'un motor (engegada i parada) i d'un llum, aquest darrer des de dos punts de maniobra.

• Control d'un punt de llum des de tres punts de maniobra, amb total independència.

• Control d'un motor des de tres punts de maniobra, amb indicació acústica i lluminosa de motor engegat.

4) Realitzar els següents exercicis (obligatoris)

• Dibuixar simbòlicament tots els circuits elèctrics realitzats (indicant la funció de cada un).

• Quins són els circuits necessaris en una casa? Quins circuits són poc adequats?

• En el últim circuit, gira sempre el motor en el mateix sentit?

5) Exercicis voluntaris:

• Busca o dissenya com podria fer-se el circuit del motor d'un ascensor de tres plantes.