UNITAT : OPERADORS TECNOLÒGICS

ACTIVITAT 21: CONSTRUCCIÓ I MUNTATGE D'OPERADORS ELÈCTRICS

Els objectius d'aquesta activitat són:

• Aprendre com construir diferents operadors senzills, amb materials re-utilitzats o barats.

• Comprendre el funcionament bàsic dels operadors habituals de les cases.

• Realitzar muntatges elèctrics per a controlar diferents receptors.

• Entendre i dibuixar el símbols gràfics corresponents als operadors utilitzats.

Desenvolupament:

Les passes a realitzar en aquesta activitat són les següents:

1) Us heu de posar d'acord entre els alumnes que composau cada grup, i , posant 25 pts. per cap, comprar una pila de 4,5 V., tipus "petaca", que haureu de tenir el 2º dia de l'activitat (si no la teniu, cada un perdreu 5 punts).

(D'aquestes piles en venen en algunes tendes de "Todo a 100 pts". Si no en trobau, podeu comprar un paquet de piles normals de 1,5 V i fer un porta-piles)

2) Amb el material que heu duit haureu de construir, cada un de vosaltres, els següents operadors elèctrics:

1.Un polsador

2.Un interruptor tipus "clis-clas"

3.Un commutador

4.Un commutador de creuament

5.Un portalàmpades.

Per això haureu de mirar les fotocòpies que hi ha després d'aquest guió.

Per fer aquest operadors, abans de començar a muntar, heu de preparar el material. Heu fer dos tipus de feines:

A) Fer les tires de material conductor (en aquest cas, de l'alumini de la llauna de refresc). Haureu d'utilitzar la llauna que heu duit, les tisores d'electricista i la màquina de cisallar que tenim al taller. Les passes a fer són:

• Amb les tisores d'electricista, i amb els guants posats, naturalment, heu de tallar la tapa i el fons de la llauna.

• Seguint amb les tisores, haureu de obrir el cilindre que us ha quedat, de manera que us quedi un rectangle d'alumini. Retallau els cantons perquè quedin llisos

• Ara, amb la cisalla (demanau permís al professor), tallau 5 tires de 10 mm d'ample i de llarg igual al costat més curt de la llauna.

Com només hi ha unes tisores cada dos grups, mentre una persona fa això, els altres podeu anar preparant les bases aïllants dels operadors. Feis el següent:

B) Per construir les bases dels operadors utilitzareu trossos de fusta de la capsa de retalls, que tenguin al menys 7 mm. de gruix, i les haureu de fer amb les ferramentes necessàries una forma rectangular de 30 a 50 mm. d'ample per 50 a 80 mm. de llarg.

Es convenient que us organitzeu de manera que en seguida que el que emprava les tisores acabi, comenci un altre a utilitzar-les, ja que si no us faltarà temps.

Si anau en compte, per tallar la llauna podeu emprar també la serra de metalls o el ganivet d'electricista, subjectant be el pot en el cargol.

3) Una volta construïts els vostres operadors, heu de muntar cada un de vosaltres un circuit que, en un posició de l'operador escollit encengui la llum, i amb l'altre posi en marxa el motor que us deixarà el professor, al mateix temps que soni el timbre. Demanau que el professor us revisi el muntatge. Després, dibuixau en el vostre quadern l'esquema del circuit elèctric que heu muntat.

4) Fet això, entre tot el grup, heu de pensar com podeu muntar un circuit que faci, a la volta, tot el següent:

• S'ha de poder tocar el timbre des de 4 llocs diferents.

• Heu de poder fer girar el motor en un sentit o l'altre, a més de poder-lo aturar.

• S'ha de poder encendre i apagar el llum des de quatre operadors diferents.