UNITAT: SISTEMES DE REPRESENTACIÓ GRÀFICA

ACTIVITAT 3 : ESCALES I ACOTACIÓ.

 

MATERIAL AUXILIAR: Fotocòpies del temes Galileo d'Alecop: 6 pàgines.

OBJECTIUS: Al final de l'activitat l'alumne/a hauria de:

• Entendre el concepte d'escala.

• Saber dibuixar a escala i calcular l'escala d'un dibuix.

• Acotar correctament dibuixos d'objectes simples.

• Valorar els avantatges de la normalització als dibuixos tècnics.

DESENVOLUPAMENT:

En els plànols que vosaltres fareu per al vostre projecte, igual que se fa a la majoria de projectes, haureu de dibuixar les vistes dels objectes i de les peces que heu de construir. Aquestes vistes han d'estar dibuixades a escala i correctament acotades per a que quedin ben clares les dimensions dels objectes dibuixats.

1) Una de les dades més importants del caixetí, que mai no heu d'oblidar, és l'escala a que està dibuixat un objecte. Llegiu les fotocòpies que hi ha després del guió i contestau les preguntes que teniu a continuació:

 

1.Què és l'escala d'un dibuix?

2.Quines mesures (medidas) has de dividir per calcular una escala?

3.Quants números s'usen per representar correctament una escala?

4.Fixa't que una escala és com una fracció matemàtica. Què representa el numerador de la fracció?

5.Què és l'escala natural? Com se representa?

6.Quan s'usen les escales d'ampliació i quan les de reducció?

7. Escriu totes les escales de cada tipus que t'indiquen les fotocòpies. (Vigila que les llistes estan canviades per error)

8.Hi ha una cosa que és igual a totes les escales de reducció: quina? Quin és el número que sempre hi ha a qualsevol tipus d'escala?.

9.Calcula a quina escala estaria feta una foto teva (de cos sencer) si tengués la mesura de la teva mà.

 

2) A una fulla blanca UNE A4, dibuixa-hi les vistes simplificades de l'objecte que t'assenyali el professor d'entre els de la llista següent:

• Finestra, armari, carpeta, estanteria, tauló d'anuncis, Farmaciola, armari d'eines, taula, pannell de ferramentes (sense ferramentes).

3) Llegiu ara la pàgina 60 (plana 68 del llibre castellà) i responeu:

 

1.Què és i per a què serveix una cota?

2.Fes un esbós indicant les diferents parts d'una cota.

3.Com s'han de dibuixar les línies de cota? I les línies auxiliars ?.

4.Quina figura s´utilitza en les limitacions de cota?

5.De quina alçada han de ser les xifres de cota?

6.Per a què serveix el símbol ?

7.Què és el retolament? Quines característiques ha de tenir?

8.Quines són les alçades i inclinacions normalitzades per a les lletres retolades?

9.Per a què serveix una pauta o guia?

 

4) La manera de dibuixar les cotes, com la majoria de les parts dels dibuixos tècnics, està normalitzada, es a dir, que hi ha unes normes de com s'han de fer les coses. A Espanya aquestes normes són les normes UNE. Encara que n'hi ha d'altres, aquestes són les més conegudes i usades. Els altres països tenen les seves (Gran Bretanya: BSI, Estats Units: ANSI, etc.). Per evitar diferències entre els diferents països, s'intenta que les normes siguin iguals per a tots. Això s'ha aconseguit a Europa, en part, gràcies a les normes ISO (normes comuns per a molts de països).

Contesta les següents preguntes:

 

1.Què vol dir normalitzar?

2.Per a què serveixen les normes ?

3.De quin país són les normes ISO ?

 

5) En les fotocòpies que teniu al final del guió teniu hi ha un resum de les principals normes sobre cotes. Llegiu aquestes fulles i contestau:

 

1.Quin tipus de línia s'utilitza per a totes les línies auxiliars ?

2.Per què se posen les línies de cota fora del dibuix ?

3.Que s'ha de fer quan les fletxes de la línia de cota no caben entre les línies auxiliars? I si tampoc caben per fora ?

4.Com comprovareu que un dibuix està ben acotat?

5.Copia el dibuix del final del guió, (amb cotes i tot) i busca el 7 errors d'acotació que hi ha, corregeix-los en els teus apunts amb vermell o verd i indica el nº de la norma que incompleix.

6) Acotau d'acord amb les normes anteriors les vistes de la peça que heu dibuixat abans.