UNITAT: REPRESENTACIÓ GRÀFICA

 

ACTIVITAT 2: REPRESENTACIÓ DIÈDRICA. VISTES D' UN OBJECTE

( GUIÓ: )

 

MATERIAL AUXILIAR: Fotocòpies després de guió: 2 pàgs. 1 Peça de fusta.

OBJECTIUS: Amb aquesta activitat es preten que l'alumne/a

• Coneixi el sistema de representació dièdric.

• Aprengui a representar les vistes d'objectes senzills.

• Practiqui l'ús d'eines de dibuix.

• S'introdueixi en les normes de presentació de dibuixos (mesures, tipus de línies, dades, ...)

DESENVOLUPAMENT:

1) Llegeix atentament les pàgs. 58 i 59 (66 i 67 del llibre castellà) i respon a les següents preguntes (en els teus apunts).

a) Que es una vista?

b) Quin tipus de vista o projecció s' ha establert per interpretar els dibuixos correctament ?.

c) Quantes vistes són necessàries per tenir ben detallada una figura?

d) Quin nom reben aquestes vistes o projeccions ?

En un full blanc on hagis calcat la figura 5, pinta amb llapisos de color l'alçat de color vermell, la planta de color blau i el perfil de color groc. Després calca també l'objecte que hi ha en mig del dibuix de la plana 58 i pinta cada costat del color que li correspon en les vistes

En les vistes del dibuix anterior remarca cada un del tipus de línia diferents amb bolígraf de diferent color i en una llista al costat escriu quin tipus de línia correspon a cada color i per quines parts del dibuix s'utilitza.

Fes un esquema escrit per explicar la distribució correcta de les vistes i completa-ho amb un dibuix, a mà alçada de les tres vistes del cap d'una persona. (Comença per l'alçat i, utilitzant les línies auxiliars per a situar correctament els punts més importants -nas, orelles i ulls-, dibuixa la planta i per últim el perfil).

 

2) Dibuixa a la cara de darrera del full d'abans (o en un de nou si no t'hi cap), amb els instruments de dibuix (escaire, cartabò, compàs, etc.), les vistes de la figura que t'han assignat, correctament col·locades i del mateix tamany que la figura real.

Observació: Imita en els teus dibuixos els distints tipus de línia utilitzats en les vistes del llibre, i recorda que les línies auxiliars es fan abans que la planta i el perfil, ja que serveixen per a situar-los correctament.

 

 

Un dels documents més importants en un projecte són els plànols, on s'expliquen, de manera gràfica, les diferents parts que formen el projecte. Com tots els altres documents que formen part dels projectes, els plànols s'han de fer seguint unes normes concretes, específiques per als plànols.

3) Llegiu la pàgina 57 del llibre de text (65 del llibre en castellà) i contestau les següents preguntes:

• Quines mesures té el format A-3?. Compara l'amplada d'un i l'altre i després compara l'alçada.

• Construeix un full tipus A-3 utilitzant dos fulls blancs UNE A-4 i dos trossos de cel·lo.

• Per què es pleguen els fulls A-3?

• Plega el teu full UNE A-3 perque quedi de mesura A-4

• En el full A-3 dibuixa un requadre respectant els marges que te diu el llibre.

• Quina diferència tenen amb el valor dels marges del format A-4? (Busca-ho entre les planes 43 i 49)

• Per a què serveix el caixetí? On s'ha de col·locar?

• A les fotocòpies de després del guió teniu dibuixat el caixetí que utilitzareu vosaltres en els plànols que haureu de fer per al projecte. Copiau-lo amb les mides correctes (fetes amb regle) a la fulla UNE A-3 que heu construit abans.

• Feis un resum de què ha d´expressar cada una de les dades del nostre caixetí.

• Quin avantatge té utilitzar caixetí?

Una volta plegats i encarpetats, els fulls A-3 han de quedar del tamany dels fulls A-4, i de manera que es vegi el caixetí fàcilment i que es puguin desplegar sense haver-los de desenquadernar.

• El teu full cumpleix aquestes característiques? Si no es així busca una manera d'aconseguir-ho. Si la trobes pots guanyar alguns punts.

OPCIONAL:

4) Llegiu el 1r apartat de la plana 74 (pág. 122 del llibre en castellà) i contestau:

• Per a què serveixen els talls?

• Com ha de ser el plànol de tall (plànol secant)?

• Com podem saber que un dibuix que estam observant correspon o no a un tall?

 

5) A la cara de darrera del full on heu dibuixat les vistes abans, dibuixau ara el tall que us digui el professor.

 

RESUM FINAL: (obligatòri)

• Indica amb un dibuix senzill, com es col·loquen les vistes d'un objecte.

• Per a que s'han d'utilitzar les línies gruixudes? Quin gruix han de tenir ?

• Amb quin tipus de línia es dibuixen les arestes amagades?

• Quina diferència té el format UNE A-3 amb l'UNE A-4?

• Per a què serveix el caixetí ?