UNITAT: TÈCNIQUES DE DIBUIX.

ACTIVITAT 1: EINES BÀSIQUES DE DIBUIX: ESCAIRE,

CARTABÓ I COMPÀS

 

MATERIAL AUXILIAR: Fotocòpies pàgs. 5,6,9 i 10 dels temes de GALILEO.

OBJECTIUS: Al finalitzar l'activitat l'alumne/a ha de ser capaç de:

• Coneixer les característiques i la utilitat dels instruments de dibuix.

• Manejar l'escaire, el cartabó i el compàs correctament.

• Dibuixar angles amb el transportador o amb l'escaire i el cartabó.

• Fer línies paral·leles i altres construccions geomètriques senzilles.

DESENVOLUPAMENT:

1) Llegiu la pàgina 56 del llibre de text ( pàg. 64 del llibre en castellà i les fotocòpies 9 i 10 del final del guió i contestau les següents preguntes:

a) Quin tipus de triangle és l'escaire ? I el cartabò ?

b) Fes un dibuix reduit del teu escaire i del cartabò, representant quant val cada un dels angles i quan mesura cada costat. Indica quin costat de cada eina és la hipotenusa.

c) Mesura la llargada de la hipotenusa i el catet més petit del teu cartabò. Quina relació hi ha entre els dos valors ?

d) Comprova si el teu escaire i el teu cartabò fan joc

2) Llegeix l'apartat del llibre de text i de les fotocòpies on s'explica com es fan línies paral·leles a una distància determinada i llavors, amb el llapis ben esmolat (afilado) i en un full blanc UNE A4 ( és igual que un DIN A4 ) dibuixa els següents exercicis:

a) Sis línies paral·leles, que facin 30º amb l'horitzontal, separades 5 mm. entre elles, i altres sis línies, perpendiculars a les d'abans, separades també 5 mm.

b) Quatre línies paral·leles, a 45º de la vertical, i quatre perpendiculars, totes elles separades 8 mm.

c) Utilitzant el transportador d'angles dibuixa els 4 angles corresponents als seguents valors:

• El dia del teu aniversari, multiplcat per 3.

• El mes del teu aniversari, x 10.

• El teu nº de llista, x 5.

3) Llegiu les pàgines 68, 69, 72 i 73 del llibre de text (pàgs. 116, 117, 120 i 121 del llibre en català) i les fotocòpies 5 i 6 del final del guió i col·locau la punta de traçament correctament, esmolau la punta del compàs com us explica, i fixau-vos com s'han de col·locar les extremitats del compàs, per poder fer correctament l'exercici següent (col·locau el quadern o algunes fulles davall perqué el compàs no es clavi a la taula i emprau la mateixa fulla en blanc que abans, per la cara de darrera ):

a) Dividir gràficament un segment 10 voltes més petit que la teva alçada en tantes parts iguals com mesos han passat o falten pel teu aniversari (utilitza el major dels dos nombres).

b) Dibuixar un triangle escalè (els tres costats diferents ), de manera que cada costat tengui entre 8 i 14 cm.

c) Dibuixa el punt on es tallen les bisectrius del triangle que has dibuixat abans, i posa el nom que se li dóna a aquest punt.

d) Dibuixa una circumferència que passi pels tres vertexos del teu triangle.

OPCIONAL:

• Dibuixa un triangle equilater de 9 cm. de costat, marca-hi els quatre punts característics i dibuixa la circumferència que passa pels seus vertexos.

 

RESUM (o podeu contestar en la fulla de dibuixos, si us hi cap):

Per què serveixen l'escaire i el cartabò?

Quins angles podeu dibuixar sense necessitar el transportador d'angles?

Per què ha de sobresortir més l'agulla de centrament que la punta de traçament?

Com s'ha d'esmolar la punta del compàs ? Per què ?.

Com s'han de posar les extremitats del compàs per dibuixar cercles grans ?