PROCÉS TECNOLÒGIC DEL 2n TRIMESTRE.

DEFINICIÓ .

OBJECTIUS DEL PROCÉS.

El procés tecnològic que els alumnes de 3r han de desenvolupar completament, corresponent al segon trimestre de 1998, correspon als següents objectius:

• Realitzar un mecanisme per aixecar un pes de 100 gr.. utilitzant energia eòlica (vent, bufant), capaç de pujar 30 cm. com a mínim, suposant que es disposa de la suficient quantitat d'aire.

• El mecanisme dissenyat ha de ser reversible, de manera que quan s'aturi l'aire, el pes ha de tornar baixar.

 

CARACTERÍSTIQUES:

Les característiques que ha de presentar el disseny realitzat són les següents:

• El mecanisme ha de ser compacte, de manera que ha de caber dins d'una capsa de 250 x 250 mm de base i 350 mm. d'alçada, que cada grup haurà de fer durant el procés. De la capsa únicament podran sobresortir, si es desitja, un tub per bufar i un braç des del que aixecar el pes.

• El sistema ha de ser variat, de manera que ha d'incloure, al menys, dos dels operadors mecànics explicats al llarg del curs, que funcionin de manera efectiva (no per fer vista).

• El disseny ha de ser desmuntable, al menys de tots aquells operadors que siguin de l'Institut.

• Es valorarà tant més quan més ecològic i econòmic sigui el mecanisme. Per això, s`han d'utilitzar el màxim nombre de materials reutilitzats (de 2ª mà) i retalls de materials de poca utilitat.

Eficiència: aquesta característica, molt important en totes les màquines, consisteix en que s'aprofiti el millor possible l'energia eòlica utilitzada. AL final del procés l'avaluarem mirant quin mecanisme puja més amb el mateix aire.

 

NORMES

Per a la realització del procés tecnològic s'han de complir les següents normes:

• Tots els documents que es facin (tant gràfics com escrits, s'han de fer amb fulls normalitzats UNE A4, de color llis, amb els marges normalitzats (dibuixos amb caixetí i marc, escrits amb 25 mm. a l'esquerra i 15 mm als altres costats. S'utilitzarà tinta negre o blava.

• Tots els documents han d'anar signats al final si són escrit, o al caixetí si són dibuixos, per la persona que l'hagi redactat., Indicant el lloc i la data de realització. Es important, per el bon funcionament del procés, repartir correctament la feina entre tots els components, i anar avançant el màxim de treball possible a casa. Cada membre del grup haurà de fer al menys un dels plànols del projecte.

• En la 2ª sessió d'aquest procés tecnològic cada grup haurà de disposar d' una bossa de plàstic de 400 x 200 mm. on poder guardar la placa base que s'assignarà a cada grup, un carpeta on guardar els documents i les peces que es vagin construint, tanmateix com un dossier de tapa transparent per enquadernar el projecte.

• Per a la construcció del projecte, a cada grup se li lliurarà una placa de 250 x 250 mm. que li servirà de base del mecanisme dissenyat. Aquesta placa no es podrà tallar, deformar ni pintar, ja que s'haurà de tornar al final del procés en condicions tan correctes com al principi. (Únicament podrà fer-se alguns forats, una volta demanat el Vist i plau del professor, en aquelles plaques que no estiguin foradades prèviament).

• A part de la base anterior, cada grup podrà sol·licitar per escrit (en el full corresponent) aquelles peces de muntatge que necessiti de les que es tenen a l'aula, en quantitat inferior o igual a la que correspon a cada grup. La llista de peces disponibles i les quantitats màximes de cada tipus estan indicades en la fulla corresponent.

• La resta de material que el grup necessiti l'hauran d'aconseguir els membres del grup, be comprant-lo, o preferiblement, recollint material de rebuig (deshecho) per reutilitzar-lo (taps d'ampolla, culleres i gots de plàstic, llaunes de beguda, etc.). Aquell material que el grup hagi comprat s'haurà de reflexar en la fulla de comptabilitat de grup i també (junt amb el subministrat per part del professor), haurà de quedar reflexat en el pressupost de materials.

• Cada grup haurà de construir la capsa per cobrir el seu projecte. Aquesta capsa, de mesures indicades en apartats anteriors, haurà de ser d'un sol color. feta amb cartolina o cartró. Un dels costats haurà de ser transparent, per poder veure el mecanisme interior. Els materials de la capsa els hauran d'aconseguir els membres de l'equip.

• Per a desenvolupar aquest procés es disposa de 8 sessions. Les dates límit d'entrega de cada part estan indicades en la fulla de planificació corresponent. Aquesta fulla ha d'acabar d'omplir-se amb les tasques a realitzar per cada component . A la cara de darrera s'ha d'anar indicant la feina que fa cada un cada dia.

 

Les tasques ha realitzar en aquest procés estan resumides a continuació:

Detecció de la necessitat: Definida pel departament de Tecnologia.

Busca de solucions: Esbossos realitzats pels alumnes a casa seva.

Selecció de la millor solució: D'entre les diferents propostes que fan els diferents components del grup, s'ha d'escollir la que millor s'adapta als objectius i característiques definides.

Disseny de la solució escollida: Es fan dues passes;

• Avantprojecte: en aquest cas bastarà un esbós del disseny escollit, indicant, en la part de darrera del full, com compleix els objectius i quines peces, mesures i materials més importants té.

Projecte: Ha de tenir tots els documents propis dels projectes:

Memòria: amb tots els seus apartats.

Plànols: Haurà de tenir, com a mínim, els següents:

. Esbós de conjunt, on es vegi una vista general, indicant (enumerades), les diferents parts que té.

. Vistes acotades del conjunt (en croquis, cotes més importants).

. Esquema de la màquina: Utilitzant símbols gràfics.

. Vistes de cada peça: delineades a escala i acotades.

Pressupost: Utilitzant el format habitual.

Annexos: que inclouran, com a mínim:

. Distribució de la construcció entre els membres de l'equip.

. Fulla de procés.

. Annex de càlculs, indicant la relació de transmissió dels mecanismes utilitzats, tanmateix com la transmissió de forces i moviments.

. Annex de proveïdors: indicant d'on s'obtenen les diferents peces del disseny.

 

Construcció: seguint les indicacions del projecte, construir el mecanisme dissenyat.

Recapitulació: Repensar i escriure els punts o detalls que podrien millorar-se en dissenys posteriors.

 

Observacions:

Tendreu un projecte d'exemple per cada grup.

Tots els eixos s'han de col·locar sobre coixinets per reduir els fregaments.