UNITAT: FASES DELS PROJECTES

ACTIVITAT PRELIMINAR: TREBALL EN GRUP I PLANIFICACIÓ

En les 10 setmanes que falten per a acabar el curs, haureu de realitzar el projecte que se us hagi assignat, en el grup de treball que us correspon.

Per a la realització d'un projecte hi ha dos punts que s'han de tenir molt en compte si es vol fer correctament, encara que no són una part directa dels documents que s'han de fer. Aquests punts que s'han de conèixer abans de començar són:

• Per fer el projecte formareu part d'un grup de treball. Per això és molt important respectar als companys amb qui es farà el treball en equip.

• Ja que el projecte és un treball que necessita bastant de temps per a realitzar-se, és imprescindible planificar els treballs a realitzar entre els membres del grup, per evitar que s'acabi el temps per presentar el projecte abans de tenir-lo acabat.

1) Per aprofitar al màxim el treball en equip que heu de realitzar, llegiu cadascun de vosaltres les pàgines 74 i 75 del llibre de text i contestau individualment les següents preguntes, en els vostres apunts:

• Resumeix els avantatges del treball en equip.

• Què s'ha de fer quan els components d'un grup no es posen d'acord sobre alguna decisió ?

• Quines funcions té el coordinador/a de l'equip ?.

• Explica esquemàticament les fases que segueixen a la formació de l'equip.

• Per a què serveix la fase d'avaluació ?

A part del coordinador/a, a qui nosaltres anomenarem també Portaveu, hi ha altres funcions que haureu de distribuir entre vosaltres, de manera que cada un sigui responsable d'una d'elles. Us heu de posar d'acord per a repartir les funcions abans de que s'acabi la classe, i presentar el paper on indiqueu quina funció farà cada un. Si no us posau d'acord, el professor assignarà les funcions, sense que tengueu dret a protestar. Les funcions a realitzar, a més de la de Portaveu, són:

Secretari/a: és el responsable dels documents o avisos que s'han de fer regularment: Comunicat de treball setmanal, full de seguiment de la planificació, etc. Ha de supervisar que cada component faci la seva part del document, i completar els apartats generals.

Encarregat/da d'eines: és l'encarregat de demanar per escrit, les ferramentes que se necessitaran durant la classe. A més ha de vigilar que s'utilitzen correctament, ja que és el responsable de tornar-les en bon estat al final de la sessió.

Encarregat de material: és la persona que demana, per escrit també, el material que se necessita per a realitzar el projecte. A més fa la funció de tresorer, controlant la comptabilitat del grup en el cas que es necessiti comprar alguna cosa. (s'haurà d'usar el model donat pel professor)

Encarregat de neteja: és el responsable de que la taula i la zona del voltant on el grup treballa queda en bones condicions de neteja i manteniment. No poden quedar papers, pols, restes de goma de esborrar, etc., en la taula ni en terra, al voltant de la taula. Això no vol dir que ha de fer net ell, sinó que és el responsable de que entre tots el membres del grup deixin la zona neta.

En els grups de 4 persones, les funcions d'encarregat d'eines i encarregat de material les fa la mateixa persona.

L'incompliment de les funcions que un alumne tengui assignades dins del grup, es penalitzarà amb pèrdua de punts.

2) El següent punt important a tenir present és el de la Planificació. Per a que els projectes, i qualsevol treball un poc complicat, pugui realitzar-se correctament dintre del termini que s'ha donat, sense presses en el darrer moment, és imprescindible distribuir les tasques que s'han de fer entre els components de l'equip i el temps de que es disposa.

Aquesta planificació no és un cosa rígida i exacta, sinó aproximada i orientativa, que ens serveix per veure si anam be de temps o si, per contra, hem de pitjar més i accelerar els treballs que estam fent. Totes les planificacions s'han d'anar comprovant i ajustant periòdicament.

Vosaltres, abans d'acabar la segona sessió d'aquesta activitat, heu de presentar la planificació de les diferents fases del projecte que teniu assignat, emprant els impresos que se us donin, però abans heu d'entendre un poc millor els diferents treballs que formen un projecte. Per això, llegiu la pàgina 30 del llibre de text i contestau, cada un de vosaltres, les següents preguntes:

• Quines fases té el procés tecnològic, segons el llibre ?

• Resumeix, en dues frases com a màxim, cada fase de les que explica el llibre.

• Agrupa les fases d'un projecte que us explicava la fotocòpia que se us va donar amb l'activitat 15, en els 4 grups o fases que explica el llibre.

• Resumeix, en 1 línia, cada una de les fases que us falta realitzar, de les que explica la fotocòpia.

 

Ara que ja sabeu un poc millor el que heu de fer fins a final de curs, heu d'escriure la planificació per a realitzar el projecte en 8 setmanes (deixarem les dues setmanes finals per problemes imprevistos ), primer indicant el temps que tardareu, entre tots, per fer cada fase, i llavors especificant el treball que ha de fer cada un de vosaltres durant cada dia de classe per aconseguir l'anterior planificació.

Aquesta planificació, com s'ha dit abans, és orientativa, es a dir, no ha de ser exacta. Però per a que serveixi d'alguna cosa, s'ha d'anar comprovant si es va complint i s'ha d'anar revisant i ajustant d'acord amb les dificultats que es trobin. Per això, cada setmana, el secretari, en el comunicat de treball setmanal, després del que cada component del grup hagi explicat de la tasca que ha fet, indicarà si es va seguint la planificació o si s'està allunyant. Quan un o més membres del grup s'allunyin massa de la planificació, s'haurà de fer una revisió complerta, redistribuint les feines que faltin en el temps que quedi, entre els membres del grup, per poder acabar a temps.

• 3) Després de lliurar la planificació, ja podeu començar cada una de les fases del projecte, seguint l'ordre indicat a la fotocòpia de l'activitat 15. A mesura que tengueu els papers que se us demanen per a cada fase, les haureu de presentar per a que el professor us doni el vist i plau per poder continuar.